Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
E-barometern/Intervju

AI-expertens 3 tips för en mer lönsam e-handel

Konsumenternas krav är större än någonsin. Hur ska du som e-handlare möta behoven? Här är AI-experten Bengt Wessborgs tre mest lönsamma tips!

Dagens konsumenter kräver inte bara en smidig och snabb köpupplevelse, de vill också bli inspirerade och underhållna när de shoppar online. 
– Med en ständig ström av individanpassad reklam och högkvalitativt innehåll på sociala medier behöver innehållet på e-handelssajter vara relevant och lekfullt för att fånga konsumenternas uppmärksamhet, berättar Bengt Wessborg som jobbat med e-com och AI-lösningar i över 20 år.

Konsumenterna vill se ansvarstagande e-handlare

En ökad medvetenhet om miljöpåverkan och socialt ansvarstagande gör även att konsumenter förväntar sig att e-handlare tar ställning och erbjuder produkter och tjänster i linje med deras egna värderingar. Allt fler surfar och handlar också på mobilen, även om det skiljer sig åt mellan olika åldersgrupper. 
Som en av grundarna till den digitala byrån Ghostar är Bengt Wessborg van vid att hjälpa företag med e-handel och skräddarsydda lösningar. Här delar han med sig av tre tips till e-handlare som på rätt sätt vill möta sina kunders önskemål och därigenom förbättra den totala kundupplevelsen.

1. Fokusera på "Mobile First"

Om majoriteten av kundtrafiken kommer från mobil är det viktigt att förbättra den mobila användarupplevelsen. Mobile First innebär att man utgår från mobilen när man designar en webbsida, i stället för att primärt designa för större skärmar. Det kan handla om att förenkla menyer, optimera laddningstider och implementera mobilvänliga betalningsalternativ.
Bengt lyfter också potentialen med native-appar, framför allt när det nu börjar bli billigare att bygga dem. 
– Att hitta en app i mobilen går ofta snabbare än att googla fram en hemsida, välja rätt land och acceptera cookieinställningar med mera. Ju färre klick, desto bekvämare för konsumenten, säger han.
Det kan också gå fortare att navigera i en app än att surfa på webben eftersom det är en mjukvara som installeras på mobilen och inte är lika beroende av internetuppkoppling.  Därtill finns flera smarta funktioner som kan förbättra användarupplevelsen. Som konsument behöver man inte logga in varje gång, det går att hitta närliggande butiker via gps:en i telefonen, eller använda kameran för att fota och ladda upp bilder. 

Fokusera alltid på att förbättra den mobila användarupplevelsen.
Fokusera alltid på att förbättra den mobila användarupplevelsen.

2. Fokusera på relevant content och förbättra sökfunktionen

Dagens konsumenter förväntar sig att hitta vad de letar efter snabbt och smidigt. En bra sökfunktion kan vara skillnaden mellan ett köp och en förlorad kund.
– Ju större sajt och ju mer innehåll du har, desto viktigare är det med en bra sökfunktion, poängterar Bengt.
Genom att implementera AI i söket går det att erbjuda mer relevanta sökresultat och personliga rekommendationer. Framöver tror Bengt att sökfunktionen kommer kunna agera som en säljare. Som konsument kommer man kunna be om hjälp att hitta en viss produkt, i ett visst material, till en viss kostnad.  
Utöver att förbättra sökfunktionen är det också viktigt att innehållet som visas är intresseväckande och engagerande. Utgå alltid från målgruppen – vill de ha fler miljö- eller produktbilder, videor, 3D-bilder eller kanske produktrecensioner? Eller är det mer interaktiva funktioner som att kunna ladda upp och dela bilder, interagera i diskussionsforum eller delta i quiz? Det kanske låter dyrt att implementera, med faktum är att det går att göra till en låg kostnad idag med rätt verktyg. 

Person som jobbar med AI vid dator.
Implementera AI i sökfunktionen – ju snabbare kunden hittar rätt innehåll desto bättre.

3. Utveckla er kundtjänst

Konsumenter kan shoppa 24/7, men de flesta e-handelssajter erbjuder bara kundtjänst under ett begränsat antal timmar. Bristande kundservice och leveransinformation är en stor frustration för konsumenter. Som tur är går det att förbättra avsevärt med hjälp av AI. Eftersom det går att översätta språk i realtid är det möjligt att ha sin sajt, app och kundservice på olika språk – och översättningen är i princip gratis. 
– Rent teoretiskt kan då svenska konsumenter chatta med kundtjänst på andra sidan jorden, och då blir det plötsligt möjligt att ha kundtjänst öppet 24/7, fortsätter Bengt. 
Även leveransdelen är ett område som blir allt viktigare och blir en integrerad del av både checkouten och det som följer, inklusive returer. Här öppnar AI också upp nya möjligheter till interaktivitet och leveransuppföljningar med kundtjänst som en integrerad del. 

Här hittar du rätt AI-verktyg för ditt företag

  • Via chattverktyg: Fråga textverktyg som ChatGPT och Bard om verktyg som kan lösa era problem.

  • Via webbsidor: Futuretools.io är ett exempel som listar olika AI-verktyg.

  • Via poddar och bloggar: Bra för att följa utvecklingen av AI och få tips på nya verktyg.

  • Via föreläsningar och studiebesök: Perfekt för att få inspiration och ta del av andra företags lärdomar och misstag.

Våra senaste artiklar inom e-handel

  • E-barometern, E-handel

    Här är CX-experten Helen Rigamontis bästa tips

    I dagens konkurrensutsatta e-handel har kunden makten. Det räcker inte längre att bara erbjuda en bra produkt – för att lyckas måste ditt företag sätta kundens upplevelse i fokus för allt ni gör, menar CX-experten Helen Rigamonti.

    Helens fem bästa tips
  • E-barometern, E-handel

    5 tips för att få lojala e-handelskunder

    Lös kundens problem – lyckas du med det har du nått en bra bit på vägen. Här är Sara Mundt-Petersens fem bästa tips för att få lojala kunder.

    Saras 5 tips
  • E-barometern, E-handel

    ”Kundupplevelsen avgör vem konsumenten väljer”

    Kundupplevelse. Kundresa. Customer experience. CX. Kärt barn har många namn och när det gäller e-handel anser många att CX är bästa vägen att särskilja sig från konkurrenterna.

    Läs intervjun med Anna
  • E-barometern, E-handel, Insikter

    E-handelsexperten: ”Köpviljan kommer tillbaka”

    Efter e-handelsboomen under pandemin kom krig, inflation och lågkonjunktur. Mycket kändes oklart på den svenska onlinemarknaden och därför presenterade E-barometerns årsrapport för 2022 tre framtidsscenarier.

    Läs intervju med e-handelsexperten
Fler nyheter