Kundanalys ger en bättre insikt om din kundbas
Vad vet du egentligen om dina kunder? Kanske har du ett kundregister men liten eller ingen kunskap om vad som är mest utmärkande för dina kunder, var de bor och var du kan nå nya kunder med samma typ av profil.
Med hjälp av vår tjänst Kundanalys får du en bättre insikt om ditt företags kundbas och skapar en bra grund för ditt framtida marknadsföringsarbete.
Så här går analysen till
För att genomföra analysen behövs en kunddatafil skickas till PostNord. Kunddatan måste vara så utformad att vi kan koppla ihop en viss individ med ett postnummer. Kundanalysen utförs av PostNords analytiker i vårt eget verktyg DM-analys.
Att tänka på
- När skedde den senaste adressuppdateringen?
- Ska samtliga kunder ingå? Finns det grupper i kundbasen som bör analyseras var för sig?
- Bör kunder som varit inaktiva en längre tid undantas?
För att du skall få ut så mycket som möjligt av analysen behöver vi
- adressinformation
- information om ålder och kön
- kundID – ett unikt kundnummer kan vara till stor hjälp för att identifiera kunder som bytt adress.
Exempel på innehåll i rapporten
- Vilka bor i området runt din butik?
- Vilka livsstilstyper bor där?
- Vilka grupper kan ha intresse för din produkt/tjänst?
- Vilka åldersgrupper bor i området?
- Vilken inkomst har de?
- Vilken livsfas är de i (är de gifta, har de barn)?
- Vilket konsumtionsmönster har de?
- Vilka aktiviteter och intressen har de?
- Vilka åsikter/värderingar finns?
- Vill de ha reklam eller inte?
- Vilka medievanor och internetvanor har de?
Analysen presenteras i en skriftlig rapport samt med en personlig presentation. Är du intresserad av en ännu djupare analys? Kontakta din säljare för mer information, så bokar vi upp en workshop.
Kostnad
Utförandet av analysen och färdigställandet av rapporten kostar 44 000 kronor, exkl moms.
Kom igång med kund- och kommunikationsanalyser
Relaterade tjänster
PostNords analyserbjudande
Behöver du hjälp med att analysera din kunddata? PostNords analytiker hjälper dig med detta så att du kan effektivisera dina reklamutskick.
Mer om PostNords analyserbjudandeTransaktionsanalys
Ger dig god kunskap om dina kunders konsumtionsmönster.
Mer om TransaktionsanalysEffektmätning
Ger dig insikt om vad som fungerat med din kampanj och vad du kan göra ännu bättre nästa gång.
Mer om Effektmätning