Hämta paket med hjälp av Mobilt BankID
Med Mobilt BankID slipper kunderna ta med sig legitimation när de ska hämta ut ett paket. Mottagaren kan istället identifiera sig med Mobilt BankID.
Hos Tommy Soini, som driver butiken och postombudet Direkten i Sundbyberg utanför Stockholm, kan det ibland bli långa köer med kunder som vill hämta ut sina paket. Den digitala legitimeringen gör hanteringen smidigare.
– Det här underlättar otroligt mycket både för oss och kunderna som slipper krångla med id-handlingar. Det går snabbare, blir kortare köer och mindre krångel, säger han.
Lösningen, som är en funktion i PostNords app, gör att mottagaren kan identifiera sig med hjälp av Mobilt BankID. När det är gjort räcker det med att visa den digitala avin i appen för att hämta ut paketet. Mottagaren kan själv använda avin eller skicka den vidare till en bekant som då kan hämta ut paketet.
Så här fungerar Mobilt BankID
För att kunna hämta ut paketet med Mobilt BankID behöver mottagaren ha PostNords app, paketet måste ha lagts till automatiskt och BankID måste finnas på samma enhet.
- Du e-handlar och gör en beställning på nätet. Varan packas och paketet levereras till ditt ombud.
- Du får ett sms med länk till en landningssida. Där identifierar du dig med hjälp av Mobilt BankID och får en kod.
- Koden är inte personlig utan du kan ge den till någon annan som hämtar ut varan hos ombudet.
– Lösningen är framtagen ur konsumentens perspektiv. Vi vet att många efterfrågat möjligheten att låta någon annan hämta ut paketet på ett enkelt och smidigt sätt när man själv fått förhinder, säger Elisabeth Pagén.
Hur ser du på säkerhetsaspekten?
– Att som mottagare kunna identifiera sig med BankID via PostNord-appen innan man hämtar ut sitt paket är tryggt och säkert. Ett utfärdat BankID innebär att banken går i god för att en persons identitet är säkerställd och att e-legitimationen är utfärdad till rätt person, säger Elisabeth Pagén.
”Nu går det snabbare, blir kortare köer och mindre krångel", säger butiksägaren Tommy Soini.