I PostNords app kan du välja ditt paketombud
Över 70 procent av svenskarna e-handlar och de flesta hämtar sina försändelser på ett ombud. Men vad är det som styr var dina paket hamnar? PostNords Mathias Olsson reder ut valmöjligheterna.
Sex av tio e-handelspaket levereras via ett av Sveriges 1 950 utlämningsställen. Ibland undrar konsumenter varför de blir tilldelade ett visst ombud, när ett annat ligger minst lika nära. Mathias Olsson, chef för ombudsnätet på PostNord, förklarar:
– Vilket ombud du får styrs av ditt postnummer. Varje ombud servar flera postnummer som kan innehålla allt från ett par hushåll till flera tusen.
Om ett utlämningsställe ofta blir fullt kan PostNord ta beslut om att lyfta bort ett postnummer och lägga det på ett annat ombud. Eller starta ett nytt.
– Vi för en ständig dialog med presumtiva ombud och har inte bara en reservplan i varje område utan snarare tre, för att kunna hantera den växande e-handeln.
Välj vilket ombud du vill hämta ditt paket på
Även om du blir tilldelad ett ombud, betyder det inte att du aldrig kan byta. PostNord har länge erbjudit e-handelsföretag tilläggstjänsten ”valfritt hämtställe” som innebär att konsumenten kan välja ombud i kassan.
– Vi skickar en bruttolista med alla våra ombud till e-handelsföretagen, men sen beror det på hur de väljer att bygga upp sin sajt, säger Mathias Olsson.
Om valet inte finns i kassan så kan du som konsument själv byta ombud mot en liten avgift, i PostNords app.
Mindre luft i paketen skapar mer plats hos ombuden
Utvecklingen framåt för ombuden handlar om att spara plats och tid.
– PostNord har ett initiativ kallat Förpackningsresan där vi uppmanar e-handelsföretagen att minska luften i paketen. Med bättre anpassade emballage skulle paketen kunna ta upp betydligt mindre yta hos ombuden, säger Mathias Olsson.
Antalet nöjda kunder ökar
Ny teknisk utrustning är också på väg ut i ombudsnätet, som fingerscanners och nya skrivare, som minskar tiden för varje kundbesök.
– Vi har 78 miljoner unika kundmöten varje år. Vad händer om vi sparar två sekunder per möte? Jo, det har jag räknat ut – det blir närmare 5 år i ren tid.
Även om fler föredrar att få paketen hem till dörren älskar svenskarna fortfarande sina ombud. Hela 90 procent ger tummen upp i PostNords app efter att de hämtat sitt paket.
– Förra året hade vi en miljon unika betyg från konsumenterna. Just nu ligger vi på ett poängsnitt på 4,75 av 5 möjliga. Många kommenterar också i appen vilket ger oss värdefull information för framtidens leveranser, säger Mathias Olsson.