Välkommen till Retail Day
Möjligheternas tid i en föränderlig omvärld
Vi befinner oss i en tid av snabb förändring, där konsumenternas beteende går hand i hand med den digitala utvecklingen, samtidigt som en ökad global lågprishandel ritar om spelplanen för hela branschen. Framtiden är mer oförutsägbar än någonsin, vilket gör det avgörande att ligga steget före. Men, i tider av förändring uppstår också spännande möjligheter!
På Retail Day kommer vi att presentera insikter och analyser från E-barometern och få lyssna till kända branschprofiler som delar med sig av case och trendspaningar.
Program Retail Day
Tema: Möjligheternas tid i en föränderlig omvärld
Programledare: Ellinor Persson
Ca 09.00–09.25 Hur har e-handeln utvecklats under Q2 2024?
Inledande samtal med Ylva Staszewski, affärsområdeschef paket på PostNord
Ylva Staszewski introducerar vårens Retail Day, ger en övergripande omvärldsanalys och introducerar de trender som kommer påverka e-handlare under 2025.
Medverkande:
- Ylva Staszewski, Försäljningschef AO Paket PostNord
Hur har e-handeln utvecklats under 2024?
Vi presenterar e-handelns utveckling i Sverige och de viktigaste insikterna från E-barometerns årsrapport 2024.
Medverkande:
- Jan Jakobsson, e-handelsexpert PostNord
- Jonas Arnberg, detaljhandelsanalytiker
Ca 09.25–10.05 Globala konkurrensen – blåslampa eller ledstjärna?
Konsumenternas onlinefavoriter
Varje år släpper E-barometern 20-i-topp-listan med konsumenternas favoritföretag online. Vad gör just dessa till konsumenternas favoriter? Hur ser strategin ut för att fortsätta ligga i topp – inte minst när nya globala konkurrenter kliver rakt in på topplistan? Hur påverkar lågprisjättarnas intåg t ex sortiments- och prissättningsstrategier? Och känner sig e-handlarna jagade med blåslampa eller finns det rent av inspireras de rent av, av påhittiga marknadsstrategier?
Vad finns i pipen för att fortsätta möta konsumenternas önskemål, behov och krav?
Medverkande:
- Erik Wickman, vd Inet
- Jonas Karlén, vd Adlibris
- Sofia Hagelin, Head of communications and circular partnerships Tradera
Omnifokus vänder Åhléns från förlust till vinst?
Efter ägarbytet 2022 omkullkastades Åhléns hela strategi och planerade lagerdimensionering –från 80 % e-handel och 20 % butik till det motsatta. Nu skulle i stället varuhusens lönsamma tillväxt prioriteras, parallellt med den digitala kanalen. Och i planen ligger etablerandet av tre till fem nya varuhus om året. Men ett nytt automatiserat omnilager, som hanterar flödet både till e-handel och butik, innebär även stora utmaningar som ställer höga krav på tät samverkan mellan inköp, logistik och e-handel. Hur fungerar samarbetet i praktiken - har de genom ”nya” omnistrategin lyckats motverka den traditionella silostrukturen? Vilka lärdomar har de dragit så här långt?
Och hur bemöter Åhléns konkurrensen från de globala lågprisjättarna?
Medverkande:
- Jenny Zeng, e-handelschef Åhléns
- Karin Mineur, sortiment- och inköpsdirektör Åhléns
- Monika Westman, logistikdirektör Åhléns
Hur ska vi bemöta den globala konkurrensen?
Samtidigt som e-handelns omsättning i Sverige äntligen ökar igen, ökar även andelen internationella e-handelspaket – nära hälften av Sveriges konsumenter handlade från en utländsk e-handelssajt under 2024 Den globala konkurrensen blir alltmer kännbar för svenska e-handlare, inte minst på grund av EU:s missgynnande tullar och regelverk.
Tre experter inom e-handel diskuterar åtgärder, strategier och förhållningssätt till global handel.
Medverkande:
- Nic Steager, digital strateg, e-handelsexpert och författare, Staeger Commerce
- Ella Stemme, vd och grundare, SmartaSaker
- Bank Bergström, vd, Nordic Nest
Ca 10.05–10.25 Techtrenden som driver förändrat konsumentbeteende
Sökoptimeringsstrategier i sociala och AI-genererade plattformar
Nära hälften av Gen Z:s sök kopplat till varumärken, produkter och tjänster sker direkt på sociala plattformar och allt fler köp sker via till exempel TikTok- och Instagram Shop. Som e-handlare behöver man därför lista och sökoptimera sina produkter på ett helt nytt sätt – de olika plattformarna kräver dessutom olika strategier. Vad krävs för att fånga sina kunder via bildsök, i TikTok-videor eller på AI-genererade sökmotorer såsom ChatGPT och Perplexity?
Medverkande:
- Carl Wåreus, Head of Agencies & partners, Google
- Johan Johansson, digital strateg, Dentsu Performance
- Carola Lundell, vd Kicks
Ca 10.25-10.45 Tillväxtscenarier 2025-2027
Presentation av tre framtidsscenarier ur E-barometern
Janne & Jonas redogör för tre framtidsscenarier, framtagna av PostNord tillsammans med HUI, och analyserar vad detta innebär för e-handeln.
Medverkande:
- Jan Jakobsson, e-handelsexpert, PostNord
- Jonas Arnberg, detaljhandelsanalytiker
Retail-profilen: Elisabeth Peregi, Kappahl
Möt vd:n och koncernchefen för ett av Nordens ledande modeföretag, med drygt 330 butiker i fem länder och onlineförsäljning på 20 marknader. Hur de ökade försäljning, tillväxt och vinstmarginal genom att tydliggöra sina två varumärken Kappahl och Newbie, samt definiera respektive målgrupp.
Och hur får man egentligen ett varumärke att förbli relevant för målgruppen?
Medverkande:
- Elisabeth Peregi, vd och koncernchef, Kappahl
Reflektioner – vad tar vi med oss?
Avslutande dialog och sammanfattning av årets första Retail Day.
Medverkande:
- Ylva Staszewski, Försäljningschef AO Paket PostNord
Jag vill anmäla mig nu
Prenumerera på E-barometern
Rapporten ges ut fyra gånger om året.