Välkommen till Retail Day 24 september
Se sändningen i efterhand
Under sändningen bjöds det på intressanta samtal, färska analyser och insikter på temat Säker e-handelstillväxt i en allt mer komplex värld.
Allt fler konsumenter söker lägre priser och ändrar sitt köpbeteende. De blir mindre lojala mot varumärken, shoppar på nya marknadsplatser och konsumerar i nya kanaler. Samtidigt växer den cirkulära handeln snabbt, och second hand blir allt mer lönsamt. Den snabba omvärldsförändringen och de globala flödena kräver att företag håller sig nära sina kunder för att förstå deras nya köpmönster. Är vi på väg in i en alltmer komplex omvärld, och rymmer det nya möjligheter i förändrade konsumentbeteende?
Den snabbt växande e-handeln ställer nya krav på en hållbar- och moståndskraftig infrastruktur. Frågan är om dagens system klarar denna expansion och hur säkerställer vi behovet av arbetskraft, laddinfrastruktur och omställningen av fossilfria fordon? Hur kan branschen ta ett större ansvar för att möta dessa utmaningar och säkerställa hållbarhet och säkerhet i den digitala infrastrukturen?
En fullmatad förmiddag som gav värdefulla insikter om e-handel – som vi hoppas kan stärka din affär.
Program Retail Day
Tema: Säker e-handelstillväxt i en allt mer komplex värld
Ca 09.00–09.05 Faktorerna som påverkar branschen just nu
Inledande samtal
Medverkande: Marie Rudolfsson, affärsområdeschef paket, PostNord
Ca 09.05–09.25 Hur har e-handeln utvecklats under Q2 2024?
Vi presenterar e-handelns utveckling i Sverige och de viktigaste insikterna från E-barometerns Q2-rapport 2024.
Medverkande:
- Jan Jakobsson, chef digital partner, affärsområde paket, PostNord
- Jonas Arnberg, detaljhandelsexpert
Ca 09.25–10.15 Håll koll på den gäckande konsumenten!
Vad händer med konsumenterna när konjunkturen skiftar?
Under högkonjunkturen kunde e-handeln puttra på i mittfåran och ändå tilltala den stora massan. När lågkonjunkturen slog till fick vi se en tydligare differentiering – där konsumenternas försämrade ekonomi framför allt gynnade lågprishandeln. Vad händer med konsumenterna när konjunkturen skiftar och köpkraften börjar ta fart igen? För e-handlare gäller det både att bedöma vilka kategorier som kommer återhämta sig och kan driva marginal och att ta fram unika erbjudanden baserat på exklusivitet, inte pris.
Medverkande: Erik Modig, doktor och forskare Handelshögskolan i Stockholm, författare och föreläsare.
Kunden i centrum – är det nåt vi bara säger?
Hur många sätter verkligen kunden i centrum? Eller är det bara en slentrianmässig fras? Alltför ofta befinner sig de chefer som ansvarar för kundupplevelsen, på tok för långt bort från deras kunders verklighet. För vad innebär det att vara kundfokuserad? Jo, att se världen genom kundens ögon, att fatta beslut som på riktigt förbättrar deras upplevelse och att aldrig glömma att det är kunderna som i slutändan definierar varje handlares framgång.
Medverkande: Helén Rigamonti, författare, föreläsare och utbildare inom kundupplevelser
Förändrat konsumentbeteende ur e-handlarens perspektiv
Vilka förändringar ser e-handlarna själva i konsumenternas beteende, i vad de faktiskt efterfrågar och köper? Har det skett ett skifte från prisjakt till nyfiket utforskande av nya märken, i olika prisklasser? Vi får även en inblick i hur Apoteket, Coop och Polestar arbetar strategiskt med att sätta kundens upplevelse i centrum.
Medverkande:
- Mikael Meijer, affärsenhetschef e-handel, Apoteket AB
- Meta Persdotter, vd Coop Butiker och Stormarknader, samt styrelseledamot Coop Sverige
- Nils Rylén, marknadschef, Polestar
Är influencern död?
Eller har vi bara sett början av en uppåtgående trend? Battle mellan två kombattanter, med helt olika perspektiv på framtiden för influencer marketing.
Medverkande:
- Tom Flumé, grundare och vd Moss & Noor
- Johannes Gustavsson, influencerexpert
Ca 10.15–11.00 Vägen till lönsam secondhand
Var finns näringen till den hållbara affären?
För att hitta näringen till den hållbara affären, räcker det inte med att ställa om transporterna och våra energikällor. Vi måste rikta fokuset på produkterna. Vi ska inte sluta sälja nyproducerade produkter, men näringen till den hållbara affären måste komma från produkter med ett högt ekonomiskt värde och så lågt miljöavtryck som möjligt. Handeln blir hållbar först när vi ändrar vilka produkter som produceras – först då kan vi också lösa det i andra hand.
Medverkande: Andreas Anderholm Pedersen, hållbarhetschef, Godsinlösen Nordic
Kom igång med din secondhandförsäljning!
Den cirkulära marknaden växer - hur kan fler e-handlare komma igång med andrahandsförsäljning, som dessutom är lönsam? Revive Retail och Plick ger en inblick i hur de byggt sina cirkulära affärsmodeller, som på olika sätt kopplar samman säljare och köpare utan att behöva hantera plaggen. Vi diskuterar även den nya “skickgraderingen”, en gemensam branschstandard för att underlätta hantering av andrahandsvaror och säkerställa att de är i säljbart skick.
Medverkande:
- Karin Renberg, medgrundare och vd, Revive Retail
- Jimmy Helbert, grundare och vd, Plick
Nyckeln till cirkulär lönsamhet?
Kommer EU:s nya hållbarhetsdirektiv skynda på omställningen till cirkulära affärsmodeller? Hur ser Houdini, som redan 2001 började designa för cirkularitet, på direktivet Right to Repair, med syfte att driva på längre hållbarhet redan i tillverkningsstadiet?
För precis ett år sedan öppnades Houdini Circle, det första butikskoncept i sitt slag baserat på cirkulära affärsmodeller. Där kan kunderna välja att köpa, sälja, hyra eller prenumerera på både ny och begagnad Houdini-utrustning och även reparera begagnade kläder. Är det nya butikskonceptet – uppbyggt på affärsmodellen att skapa flera intäktsmöjligheter av en och samma produkt – rent av nyckeln till cirkulär lönsamhet?
Medverkande: Malva Carlsson, regeneration lead, Houdini Sportswear
Jakten på nya affärsmöjligheter – hur Stadium klev in skiduthyrarbranschen
Vad fick Stadium, som traditionell retailer och e-handlare, att ta klivet in i uthyrningsbranschen och konkurrera med lokala aktörer på skidorterna? Hur ser deras expansionsplaner ut framåt?
Medverkande: Daniel Löfkvist, COO och vice president, Stadium Rental
Ca 11.00–11.40 Hur bygger vi en hållbar och motståndskraftig infrastruktur?
Hur rustar vi inför 2030 – året då e-handeln blir större än butikshandeln?
Vi följer upp samtalet från vårens Retail Day – hur ska både samhället och branschen lyckas rusta inför en förväntad dubblering av e-handelns omsättning år 2030? Allt fler butiker och kedjor tvingas slå igen samtidigt som e-handeln växer. Utmaningarna för att hantera den ökade e-handeln är flera. Hur säkerställer vi framtidens kundanpassade leveranser, ett upprustat väg- och järnvägsnät, omställningen till fossilfria fordon samt en utvecklad laddinfrastruktur?
Medverkande:
- Fredrik Strömblad, affärsområdeschef Logistik, PostNord
- Tina Thorsell, samhällspolitisk chef, Transportföretagen
- Henrik Ekelund, chef för näringspolitik, Svensk Handel
Täpp till säkerhetsluckorna INNAN cyberattacken
När företag, myndigheter och organisationer allt oftare utsätts för cyberattacker, får det långvariga och förödande konsekvenser för hela samhället. Idag drabbas även mindre retailers, e-handelsbolag och deras partners, då de kriminella nätverken blivit alltmer desperata. Se till att säkra din verksamhet innan det är för sent! Vi förklarar vikten av att täppa till säkerhetsluckorna i förebyggande syfte, vad du ska vara vaksam på för att undvika bedrägeriförsök, samt går igenom den mest avgörande checklistan – när och hur man som e-handlare bör agera för att stoppa bedrägeriförsök och digitala intrång i tid.
Medverkande:
- Jan Olsson, kriminalkommissarie och internationell cybersäkerhetsexpert
- Alexis Larsson, säkerhetschef, PostNord
- Petter Fahlström, COO Truesec, Detect
Ca 11.40–12.00 Inspiration framåt
Ellos framgångsresa från postorder till e-handel
Ellos har sedan början av 50-talet varit ett av Sveriges främsta postorderföretag. Och redan 1996 lanserade de sin första webbsida. Hur lyckades de ställa om från traditionell postorder till modern e-handel, med bibehållen lönsamhet? Hur tog de sig igenom smärtsamma varsel och uppsägningar på 2010-talet? Vad är egentligen formeln bakom framgångarna – entreprenörskapet, företagskulturen eller affärsmodellerna? Och hur ser de på branschens utveckling idag?
Medverkande: Mathias Parkhagen, Director of operations, Ellos
Reflektioner – vad tar vi med oss?
Avslutande dialog och sammanfattning av årets sista Retail Day.
Medverkande: Marie Rudolfsson, affärsområdeschef paket, PostNord
Prenumerera på E-barometern
Rapporten ges ut fyra gånger om året.