Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt

Välkommen till Retail Day 24 september

Välkommen till livesändningen av Retail Day den 24 september mellan klockan 9 och 12. Under sändningen kommer du får ta del av insikter, trender och framtidsspaningar – och inspireras av branschledande experter.

Säker e-handelstillväxt i en allt mer komplex värld

Vi har befunnit oss i en tid med inflation, höga räntor, krig och ökade drivmedelspriser som har lett till att hushållens privatekonomi har varit ansträngd.

Ett led i hushållens högre kostnader har resulterat i att fler konsumenter söker efter låga priser. Vi ser ett nytt beteende växa fram och där konsumenten bryter mot lojalitetsregler – de provar nya varumärken, shoppar på nya marknadsplatser och konsumerar i nya kanaler. Omvärlden förändras i allt snabbare takt och det blir allt viktigare att lyssna, ligga nära och föra en dialog med kunden – för att förstå vilka drivkrafter som påverkar deras köpmönster.

Är vi på väg in i en alltmer komplex omvärld, och rymmer det nya möjligheter i förändrade konsumentbeteende? Det är frågor som vi kommer att ställa och experterna kommer att besvara under Retail Day.

Retail Days tema kommer att vara: Säker e-handelstillväxt i en alltmer komplex värld.  

Branschens e-handelstillväxt ställer helt nya krav på utvecklingen av en både säker- och hållbar infrastruktur. Är dagens infrastruktur tillräckligt utvecklad som möter upp e-handelstillväxten, eller krävs det nya krafttag? Hur säkerställer vi behovet av arbetskraft, en utvecklad laddinfrastruktur, väg- och järnvägsnät och omställning av fossilfria fordon? Samtidigt som cyberattacker blir allt vanligare. Hur kan branschen ta ett ökat ansvar att fokusera på att trygga verksamheten – både mot det enskilda företaget och mot konsumenterna?

Under Retail Day kommer vi bland annat att diskutera hur samhället och branschen kan säkerställa kapacitet och hållbarhetskrav och säkerhetsutmaningarna i den digitala infrastrukturen.

Var med oss under en inspirerande förmiddag då vi önskar ge dig och ditt företag insikter gällande säker e-handelstillväxt. Förutom det tittar vi på utvecklingen av den cirkulära handeln och hur kommunikationskanaler, på bara ett år, utvecklats till att skapa affärer och banat väg till lönsam second hand.

Dessutom släpper vi E-barometerns Q2-rapport och presenterar höjdpunkterna från branschens utveckling, tillsammans med framåtblickande analyser och insikter från året som gått.

Anmäl dig redan idag och se fram emot en spännande förmiddag med oss. Helt kostnadsfritt, såklart.

 

Panelsamtal under Retail Day.

Program Retail Day

Tema: Säker e-handelstillväxt i en allt mer komplex värld

Intro, ca kl 09.00–09.25: Hur har e-handeln utvecklats under Q2 2024?

Inledande samtal med Marie Rudolfsson, affärsområdeschef paket på PostNord 
Marie Rudolfsson introducerar höstens Retail Day och ringar in faktorerna som påverkar branschen mest just nu: konsumentbeteende, cirkulär handel, infrastrukturutmaningarna och cybersäkerhet.

Medverkande:  

  • Marie Rudolfsson, affärsområdeschef paket, PostNord  
  • Ellinor Persson, programledare  

Hur har e-handeln utvecklats under årets andra kvartal?

Vi presenterar e-handelns utveckling i Sverige och de viktigaste insikterna från E-barometerns Q2-rapport 2024.

Medverkande:

  • Jan Jakobsson, chef digital partner, affärsområde paket, PostNord
  • Jonas Arnberg, detaljhandelsexpert och poddare

Block 1, ca 09.25–10.10: Håll koll på den gäckande konsumenten!

Framtidens kundbeteende – vad blir det nya normala?

Under högkonjunkturen kunde e-handeln puttra på i mittfåran och ändå tilltala den stora massan. När lågkonjunkturen slog till fick vi se en tydligare differentiering – där konsumenternas försämrade ekonomi framför allt gynnade lågprishandeln. Vad blir det nya normala när köpkraften börjar ta fart igen? När ekonomin svänger triggas även kundernas köpbeteende – de blir mer ombytliga och då det gäller som e-handlare att ha dagsfärsk koll på ”svängarna”, för att snabbt ställa om sitt erbjudande.

Medverkande: Erik Modig,  doktor och forskare, Handelshögskolan i Stockholm, författare och föreläsare

Kunden i centrum – är det nåt vi bara säger?

Hur många sätter verkligen kunden i centrum? Eller är det bara en slentrianmässig fras? Alltför ofta befinner sig de chefer som ansvarar för kundupplevelsen, på tok för långt bort från deras kunders verklighet. För vad innebär det att vara kundfokuserad? Jo, att se världen genom kundens ögon, att fatta beslut som på riktigt förbättrar deras upplevelse och att aldrig glömma att det är kunderna som i slutändan definierar varje handlares framgång. Hur skulle framtidens lösningar kunna se ut, om kunderna själva fick önska exempelvis betalnings- eller leveranssätt?

Medverkande: Helen Rigamonti, rådgivare, inspiratör och författare inom customer experience

Förändrat konsumentbeteende ur e-handlarens perspektiv

Vilka förändringar ser e-handlarna själva i konsumenternas beteende, i vad de faktiskt efterfrågar och köper? Har det skett ett skifte från prisjakt till nyfiket utforskande av nya märken, i olika prisklasser? Vi ställer frågan till några e-handlare som strategiskt fokuserar på att sätta kundens upplevelse i centrum. 

Medverkande:  

  • Nils Rylén, marknadschef Polestar Sverige
  • Meta Persdotter, vd Coop Butiker och Stormarknader, samt styrelseledamot Coop Sverige

Är influencern död?

Eller har vi bara sett början av en uppåtgående trend? Battle mellan två kombattanter, med helt olika perspektiv på framtiden för influencer marketing. 

  • Tom Flumé, vd och grundare, Moss & Noor
  • Johannes Gustavsson, influencerexpert

Block 2, ca 10.10–11.00: Vägen till lönsam secondhand

Var finns näringen till den hållbara affären?

För att hitta näringen till den hållbara affären, räcker det inte med att ställa om transporterna och våra energikällor. Vi måste rikta fokuset på produkterna. Vi ska inte sluta sälja nyproducerade produkter, men näringen till den hållbara affären måste komma från produkter med ett högt ekonomiskt värde och så lågt miljöavtryck som möjligt.  Handeln blir hållbar först när vi ändrar vilka produkter som produceras – först då kan vi också lösa det i andra hand.

Medverkande: Andreas Anderholm Pedersen, hållbarhetschef, Godsinlösen Nordic 
  
Kom igång med din secondhandförsäljning!

Den cirkulära försäljningen ökar stadigt. Men endast 3 procent av konsumenterna handlar begagnat online från den etablerade handeln. Vad hindrar fler retailers från att komma igång med sin andrahandsförsäljning? Den logistiska hanteringen, en ny branschgemensam standard för “skickgradering” av varorna och hur man enkelt kan koppla samman säljare med köpare, är några av utmaningarna som reds ut i denna programpunkt. 

Medverkande:  

  • Karin Renberg, vd och medgrundare, Revive
  • Jimmy Heibert, vd och medgrundare, Plick

Reparationer - en lönsam cirkulär affärsmodell

Kommer de nya hållbarhetsdirektiven inom EU skynda på omställningen till cirkulära affärsmodeller i större utsträckning? Vad kan exempelvis nya lagen Right to Repair, med syfte att driva på längre hållbarhet redan i tillverkningsstadiet, innebära för varumärken som länge erbjudit sina kunder reperationstjänster? Och hur funkar affärsmodellen mellan varumärke och reparatör? 

Medverkande: Malva Carlsson, Regeneration Lead, Houdini Sportswear

Jakten på nya affärsmöjligheter – hur Stadium klev in skiduthyrarbranschen

Vad fick Stadium, som traditionell retailer och e-handlare, att ta klivet in i uthyrningsbranschen och konkurrera med lokala aktörer på skidorterna? Hur ser deras expansionsplaner ut framåt?

Medverkande: Daniel Löfkvist, COO och Vice president, Stadium Group

Block 3, ca 11.00-11.45: Hur bygger vi en hållbar och motståndskraftig infrastruktur?

Hur rustar vi inför 2030 – året då e-handeln blir större än butikshandeln?

Vi följer upp samtalet från vårens Retail Day – hur ska både samhället och branschen lyckas rusta inför en förväntad dubblering av e-handelns omsättning år 2030? Allt fler butiker och kedjor tvingas slå igen samtidigt som e-handeln växer. Utmaningarna för att hantera den ökande e-handeln är flera:

  • Ombudens hyllor är redan idag överfulla – hur säkrar vi konsumentanpassade leveranser även i framtiden?
  • Den gröna transportomställningen. Laddinfrastrukturen för industrin och tyngre lastbilar finns inte på plats – var ska alla nya ellastbilar laddas?
  • För få utbildade chaufförer med behörighet att köra tunga lastbilar. Hur ser planen ut för att säkerställa rätt utbildad arbetskraft, i samma takt som leveransbehovet ökar?

Medverkande:

  • Marie Rudolfsson, affärsområdeschef Paket PostNord
  • Tina Thorsell, samhällspolitisk chef, Transportföretagen

Smell something ”phishy”? – täpp till säkerhetsluckorna INNAN attacken

När företag, myndigheter och organisationer allt oftare utsätts för cyberattacker, får det långvariga och förödande konsekvenser hela samhället. Idag drabbas även mindre retailers, e-handelsbolag och dess partners, då de cyberkriminella nätverken blivit alltmer desperata. Se till att säkra din verksamhet innan det är för sent – och spara miljoner. Vi förklarar vikten av att täppa till säkerhetsluckorna i förebyggande syfte, går igenom den mest grundläggande checklistan, samt målar upp aktuella och framtida hotbilder – när ska man som e-handlare börja ana ugglor i mossen för att stoppa attacken i tid?

Medverkande:  

  • Jan O Olsson, kriminalkommissarie och internationell cybersäkerhetsexpert
  • Petter Fahlström, COO, Truesec Detect
  • Alexis Larsson, säkerhetschef, PostNord

Ellos framgångsresa från postorder till e-handel

Ellos har sedan början av 50-talet varit ett av Sveriges främsta postorderföretag. Och redan 1996 lanserade de sin första webbsida. Hur lyckades de ställa om från traditionell postorder till modern e-handel, med bibehållen lönsamhet? Hur tog de sig igenom smärtsamma varsel och uppsägningar på 2010-talet? Vad är egentligen formeln bakom framgångarna – entreprenörskapet, företagskulturen eller affärsmodellerna? Och hur ser de på branschens utveckling idag?

Medverkande:  Mathias Parkhagen, Director of Operations, ELLOS GROUP

Reflektioner – vad tar vi med oss?  

Avslutande dialog och sammanfattning av årets sista Retail Day.

Medverkande: Marie Rudolfsson, affärsområdeschef paket, PostNord 

Anmäl dig idag!

Prenumerera på E-barometern

Rapporten ges ut fyra gånger om året.

Nya rapporter direkt till din mejl
Nya rapporter direkt till din mejl