Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt

Tips för företag inför julens leveranser

Det finns en del du som företagare kan göra för att hjälpa dina försändelser på vägen. För att alla julklappar ska komma fram till rätt person, hela och i tid, behöver vi hjälpas åt.

Ändrade stopptider för bokning av upphämtning under peakperiod:

Under perioden 25 november 2024 till 10 januari 2025 är stopptiden klockan 10.00, för upphämtning samma dag. Volymer som överstiger fem pallplatser eller som bokas efter klockan 10.00, hämtas följande vardag.

Det här kan du som företagare göra

Här hittar du alla skicka senast-datum för jul (pdf) och nyår (pdf).

Underlätta för PostNord

  • Meddela oss om dina volymer avviker kraftigt, gärna innan lunch samma dag. Då kan vi planera om kapaciteten efter dina behov.
  • Lämna dina försändelser så tidigt som möjligt på dagen.
  • Lämna bara sorterade sändningar.
  • Emballera ordentligt.
  • Tänk på att göra tydliga prognoser. Om du behöver göra extrabokningar, gör dessa i god tid. Boka extrahämtning för upphämtning samma dag före klockan 10.00 (högst fem pallplatser, resten eller senare bokning hämtas förmiddagen dagen efter).
  • Var noga med att lämna tillbaka tomma burar omedelbart enligt avtal. Burar är en kritisk resurs i högtrafik.

Underlätta för dina konsumenter

  • Säkra att du som företag kommunicerar sista beställningsdatum för leverans innan jul.
  • Se till att ha tydliga leveransvillkor i din checkout, så att kunden väljer rätt och får sin vara i tid.
  • Rekommendera dina kunder att använda PostNord App. Då kan de ha full koll på sina leveranser, snabba på utlämningen av paketet genom att legitimera sig i appen, eller överlåta till någon annan att hämta paketet.

Det här gör vi för en smidigare julleverans

  • Sätter upp ungefär 1 200 röda brevlådor för julkorten som vanligt.
  • Tar in hundratals extra medarbetare i hela landet, och sätter in extra transporter.
  • Under året har vi kontinuerligt utökat kapaciteten på våra servicepunkter (postombud, utlämningsställen och paketboxar) till privatpersoner, med fler självservicestationer och fler paketboxar. Inför jul sätter vi upp ytterligare cirka 1100 paketboxar. Totalt finns nu cirka 125 000 fack över hela landet att hämta paket i.
  • Förstärker kundservice med extra lördagsöppet på telefon klockan 9.00–16.00 den 30 november och 7, 14, 21 december.
  • Sorterar paket även på söndagar, vilket snabbar upp hanteringen, från Black Friday till och med jul.
  • Levererar paket hem till kunder på lördagar från den 30 november till den 7 december i de områden där underlag finns. I våra storstadsområden Stockholm, Göteborg och Malmö fortsätter vi med hemleveranser tills vidare på lördagarna.

Det – och mycket mer – gör vi för att underlätta julen för ditt företag. Och för oss.

Smarta tjänster under julen

Allt du behöver för att hålla koll på paket du skickar under julen.

Köp julfrimärken och förpackningar.

Upptäck digital returlösning.

Köp frakt, skriv ut, klistra på din julklapp – skicka.