Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt

FlexChange

Ge som företag din mottagare mesta möjliga valfrihet vid leverans och retur.
"FlexChange hjälper dina mottagare välja hur och när deras paket ska levereras eller hämtas upp."

Dina kunder, oavsett om de är privatpersoner eller företag, vill välja hur och när de ska få sina paket levererade eller returnerade. Med vår tilläggstjänst FlexChange förenklar du för dina kunder.

Så fungerar FlexChange vid leverans

Mottagaren får ett meddelande via sms, mejl, eller PostNord-appen när paketet är på väg. Med hjälp av PostNord-appen eller det digitala gränssnittet går det sedan välja dag, tid och plats för leverans till hemmet, till företaget, om varan ska hämtas hos ett ombud eller på något av våra serviceställen.
När valet är gjort får mottagaren en bekräftelse. Det är också enkelt att ändra tiden för leverans i PostNord-appen eller på webben.

FlexChange vid leverans kan kopplas till följande tjänster:

  • MyPack Collect
  • MyPack Home
  • Parcel
  • Pallet (endast B2C)
  • Groupage (endast B2C)
  • MyPack Box

Så fungerar FlexChange vid upphämtning av returen

Du förser din kund med en förbetald frakthandling för Return Pickup gällande paket, pall eller styckegods. För att boka dag, tid och plats för upphämtning av retur gör din kund sina val på returns.postnord.com – denna länk förser du din kund med.
När valet är gjort får din kund en bekräftelse. Det är också enkelt att ändra tiden för upphämtning i PostNord-appen eller på webben.

FlexChange vid retur kan kopplas till följande tjänster:

  • Return Pickup
  • Return Drop Off

Fler FlexChange-alternativ som gör livet lättare för din kund

FlexChange – leverans och upphämtning utan fysisk kontakt

Är kunden inte på plats, eller helt enkelt inte vill bli störd? Leverans och upphämtning finns tillgängligt utan fysisk kontakt. Din kund bestämmer en given plats från erbjudna val i menyn vid bokningen, exempelvis på baksidan, på altanen eller vid carporten. Företagskunder kan även välja leverans i receptionen eller på lastkajen.

Vissa undantag finns beroende på försändelsens storlek eller innehåll.
Trots detta kan du som avsändare bestämma att leverans eller upphämtning endast får ske med kvittens, d.v.s. fysisk kontakt, när det är viktigt för dig.

Mottagaren kan förlänga uthämtningstiden

Mottagaren av paket kan via Flexchange i PostNord App, förlänga tiden som paketet finns kvar på utlämningsstället innan det går iväg i retur till avsändaren. Tiden kan förlängas från 7 dagar till 14 dagar till en kostnad av 19 kronor. Betalning sker med Swish i PostNord App. Observera att det inte är möjligt att förlänga tiden som paketet finns kvar i våra paketboxar.

FlexChange för företag

Som företag kan du med FlexChange ge din mottagare mesta möjliga valfrihet vid leverans och retur. Vill du att vi kontaktar dig för mer information? Som privatperson och mottagare kan du få mer information av vår kundservice.

Kontakta kundservice
Kontakta kundservice