Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt

PostNord Parcel

Skicka företagspaket som väger upp till 35 kilo inom Norden, och upp till 31,5 kg inom resten av Europa. Kontakta oss om du vill veta mer om tjänsten.
Kontakta oss
"Skicka företagspaket med snabb leverans till Europa."

Vad är Parcel?

Parcel är en tjänst för företag som vill skicka paket till andra företag inom Norden och övriga Europa. Paketet får väga upp till 35 kilo inom Norden, och 31,5 kilo till övriga länder och levereras senast klockan 18.00 varje vardag i hela Sverige. Leveranstider till övriga länder varierar beroende på vilket land du skickar till. Paketet är spårbart i PostNord App eller på hemsidan, hela vägen från upphämtning till leverans.

Om du är avtalskund hos oss bokar du och skriver ut dina frakthandlingar via Skicka Direkt Business. Är du inte avtalskund kan du betala direkt och skriva ut frakthandlingar via Skicka Direkt (då kan du bara skicka paket inom Sverige).

Leverans

Inom Sverige levereras paketet nästa vardag innan klockan 18.00, med några få geografiska undantag. Du kan välja att få paketet levererat senast klockan 9.00 eller 12.00 med någon av våra tilläggstjänster. Till utlandet varierar leveranstiden beroende på till vilket land du skickar till.

Hur skickar jag?

Skicka via Skicka Direkt Business

Via Skicka Direkt Business kan du boka hämtning, skriva ut frakthandlingar och skapa elektronisk föravisering för tjänsten Parcel. Du kan även hämta rapporter för kontroll och uppföljning. Det går också att använda sig av ett eget transportadministrativt system (TA-system) godkänt av PostNord.

Tilläggstjänster

Klimatkompensation
PostNord investerar ersättningen oavkortat i förnybar energiproduktion i utvecklingsländer. Fossil energiproduktion ersätts av förnybar. Det görs med hjälp av FN certifierade CDM-projekt (Clean Development Mechanism) via företaget 2050.

Tullhantering utanför EU
Du kan begära följande tilläggstjänster i samband med exportdeklaration till länder utanför EU:

  • Stämpling av EUR-certifikat
  • Klassificering av varukod
  • Transitering (gäller endast till Norge)
  • Övriga speditionsuppdrag

Varuförsäkring
En kompletterande varuförsäkring som gäller alla typer av tillåtet gods och varuslag, utom redan skadade eller begagnade varor. Försäkringen tecknas i samband med att du beställer din transport och skriver ut din frakthandling.

Begränsad mängd farligt gods
Du kan få skicka begränsad mängd så kallat farligt gods. Hör av dig till din säljare eller kundservice på telefon 0771–33 3310 så hjälper vi dig vidare. Se undantagna länder och postnummer (pdf).

Legitimationskontroll (inom Sverige, Finland och Norge)
Legitimationskontroll innebär att paketet lämnas ut till den som tar mot paketet mot uppvisande av giltig legitimationshandling. I Sverige kan utlämning också ske efter uppvisande av giltig utlämningskod. Mottagaren får utlämningskoden genom att verifiera sin identitet via Mobilt BankID i PostNords MottagarApp.

Kvittenskrav (till Sverige och Danmark)
Kvittenskrav innebär att paketet bara lämnas ut till mottagaren mot kvittens.

Leverans utan kvittens (inom Norden)
Paketet kan lämnas ut utan att mottagaren personligen kvitterar ut paketet.

Avisering innan leverans (inom Sverige)
Mottagaren blir aviserad via sms, mejl eller PostNord App före leverans.

Chaufförsavisering (inom Norden)
Mottagaren blir uppringd av chaufför före leverans.

Före 9 (inom Sverige, till Norge och Finland)
Leverans till mottagaren före klockan 09.00 på vardagar. Godset ska märkas med etikett “Before 9”. Tilläggstjänsten kan användas till ett begränsat antal orter.

Före 12 (inom Sverige, till Norge och Finland)
Leverans till mottagaren före klockan 12.00 på vardagar. Godset ska märkas med etikett “Before 12”. Tilläggstjänsten kan användas till ett begränsat antal orter.

Direktretur (inom Norden)
Tilläggstjänsten innebär att paket som inte kan lämnas ut till mottagaren går direkt tillbaka till avsändaren.

Avisering (inom Sverige och till Finland)
Avisera din mottagare, eller kanske en tredje part, om att paket är på väg eller har lämnats ut. Välj en, två eller kanske alla tre – via sms, mejl eller PostNord App:

  • Föravisering ** (beräknad leveransdag)
  • Leveransavisering (avisering på leveransdagen)
  • Utlämningsavisering (paketet är utlämnat)

FlexChange (inom Sverige)
Vi aviserar mottagaren via via sms, mejl eller PostNord App om alternativa leveransval, exempelvis tidsintervall, leverera paketet även om jag inte är på plats eller utöka liggetiden till 14 dagar.

Collect in Store (inom Sverige)
Mottagaren kan välja din butik som utlämningsställe för sitt paket.

Collect in Store – Label only (inom Sverige)
Tilläggstjänsten används när mottagaren behöver en avisering via sms, e-post eller PostNord App, och hämtar paketet direkt i din butik.

DigitalLOCK (inom Sverige)
Försändelsen kan med DigitalLOCK ställas i ett utrymme med digitalt lås, utan att mottagaren behöver kvittera ut paketet personligen.

Early Collect (inom Sverige)
Försändelsen levereras till ett valt utlämningsställe nästa vardag. Till vissa orter förlängs leveranstiden. Mottagaren aviseras via via sms, mejl eller PostNord App när försändelsen finns för avhämtning på utlämningsstället.

Ålderskontroll (inom Sverige)
Ålderskontroll används vid behov av att kontrollera mottagarens ålder, 16, 18 eller 20 år.

Utökad liggetid 14 dagar (inom Sverige)
Liggetiden utökas till 14 dagar.

Fast liggetid 7 dagar (inom Sverige)
Mottagaren kommer inte att erbjudas utökad liggetid till 14 dagar.

Mottagarfrakt (inom Sverige)
Mottagaren betalar fraktavgiften. Förutsatt att du som är avsändare skickar förhandsinformation via EDI, och att både du och mottagaren är kreditkunder.

Två utkörningsförsök (inom Sverige)
Ett ytterligare leveransförsök görs nästa vardag om paketet inte kunnat lämnats ut. Mottagaren blir aviserad via via sms, mejl eller PostNord App innan leveransförsöket.

Ändrat förfogande (inom Sverige)
Du har möjlighet att göra förändringar i processen innan paketet har nått mottagaren, före utkörning. Till exempel ändring av mottagare eller mottagarens adress, returnering till avsändaren eller begära förlängd liggetid till 30 dagar. Beställning av tilläggstjänsten görs via PostNord Portal Business eller via kundservice med hjälp av blanketten ”Ändrat förfogande”.

Ny utkörning (inom Sverige)
Avsändaren eller mottagaren kan i efterhand begära ytterligare ett utkörningsförsök till mottagarens leveransadress. Beställning görs via PostNord Portal Business eller via kundservice på 0771–33 3310.

Specifikationer

Pris

Se gällande prislistor för avtalskunder och direktbetalande kunder.

Mått och vikt

Längd: minst 140 mm, max 1,75 m
Bredd: minst 90 mm
Höjd: minst 15 mm
Längd + omkrets: max 3 m
Vikt inom Norden: max 35 kilo
Vikt utanför Norden: max 31,5 kilo

Generell tjänsteinfo

Inlämning: Hämtning av post, PostNords serviceställen
Utlämning: Mottagande företags leveransplats
Spårbart: Ja
Leveranstid inrikes: 1 vardag (med några få geografiska undantag)
Leveranstid utrikes: Varierar beroende på mottagarland

Kontakta oss för att få veta mer om PostNord Parcel