Returer
Kunder returnerar eller byter
Returer uppstår av olika anledningar. En kund kan ha beställt fel storlek, fel färg eller helt enkelt ändrat sig. För att bibehålla en genomgående positiv köpupplevelse bör returer hanteras smidigt – både för kunden och för dig som e-handlare. Detta ökar sannolikheten att man vill handla hos just dig igen.
Se till att du har en tydlig returpolicy
Med en tydlig policy undviker du onödiga missförstånd.
Tydlighet inger också förtroende för att våga handla hos just dig, eftersom överraskningar och osäkerhet kan förebyggas genom tydlig information.
Våra returtjänster
-
Digital returlösning
Med en digital returlösning blir returerna smidigare för både dig och din kund. Vi sätter upp en retursida som du kan länka till från din webbplats. Ingen utveckling krävs av dig och du kan komma igång direkt.
-
PostNord Return Pickup
För retur av tyngre försändelser eller om konsumenten vill att vi hämtar returen på hemadressen.
-
PostNord Return Drop Off
Gör det enkelt för dina kunder att skicka tillbaka ett paket på upp till 20 kg och ger dig full kontroll på dina returer.
-
Kundretur brev utrikes
Gör det enkelt för dina kunder i andra länder att returnera varor utan att behöva betala porto vid inlämning.
-
Collection request
Låt PostNord hämta paket hos valfri avsändare. Vi kallar det Collection Request.
Ta emot retur
Att ta emot returer är kostsamt. Returen måste kontrolleras, lagerföras och pengarna återbetalas. Returhantering bör ske så snabbt och effektivt som möjligt, för att kunna göra kunderna nöjda. Byten och reklamationer tar lång tid för konsumenten eftersom ersättningsvaran först skickas när returen är mottagen och kontrollerad.
Återbetala eller sänd ny vara
Beroende på om kunden vill byta en vara eller returnera helt ser processen olika ut. Vid en retur ska pengar återbetalas och varan föras in i lagersaldot igen. Om kunden istället vill ha en ny vara blir det till en ny order och hanteras i det vanliga flödet-
Som e-handlare är det viktigt att vara transparent med eventuella återbetalningar. Många kunder ringer till kundservice och frågar när deras pengar kommer in på kontot.
Kunduppföljning
Kunduppföljning är en viktig del i marknadsföringen och bör ske oavsett om retur har skett eller inte. Efter en retur bör man återkoppla till kunden om att returen är mottagen samt ge information om eventuell återbetalning eller när ny vara skickas.
Kontinuerlig kunduppföljning görs för att identifiera förbättringsområden i köpupplevelsen. Man kan rikta erbjudanden till kunder som returnerat men inte köpt någon ny vara eller helt enkelt tacka för visat förtroende att de valt att handla hos just dig och önska dem lycka till med sitt köp. Kunduppföljning i någon form kan höja kundlojaliteten samtidigt som man identifierar förbättringspotential i kundupplevelserna.
Gör det enkelt att returnera
- Möjliggör egen utskrift av returfraktsedel.
- Beskriv tydligt hur kunden ska förpacka varan.
- Om man inte har möjlighet att erbjuda fria returer, går det ändå att underlätta för kunden – hänvisa gärna direkt på webbplatsen till befintliga lösningar att själv ordna med returen på ett kostnadseffektivt sätt. Läs mer om att köpa frakt online.
- Guider, instruktioner steg-för-steg och korta filmer är ytterligare bra sätt för att besvara tänkbara frågor kring returhanteringen.
- Använd returer som strategi för försäljningsökning.
- Försök kontrollera returflödet.
Paketeringstips
Tipsa gärna dina kunder om hur de bäst packar för att skydda varor de returnerar. Det är ju inte alltid förpackningen som varan kom i går att återanvända, och då är det bra att veta hur man gör på bästa sätt.