Saknade, skadade eller försenade försändelser
Saknar du din försändelse eller har det du tagit emot blivit skadat på vägen?
PostNord erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden. Vi är också stolta över förtroendet att få säkerställa postservicen till privatpersoner och företag i Sverige och Danmark. Under 2018 levererade PostNord 3,3 miljarder brev och försändelser och 171 miljoner paket till Nordens 27 miljoner invånare och två miljoner företag.
Vi håller en hög leveranskvalitet men ibland blir det fel.
Gör en reklamation eller lämna en synpunkt
Om du anser att PostNord har gjort ett misstag, uppmanar vi dig att höra av dig med en reklamation eller synpunkt så att vi kan se över vad som gått fel. Det hjälper oss att förhindra att det händer igen och ger oss möjlighet att göra ett bättre jobb.
Med reklamation avses en anmärkning på en specifik försändelse eller sändning. Synpunkt är en samlad benämning för förslag på förändring, beröm och klagomål på tjänster och service.
Kundservice är PostNords huvudkanal för dina reklamationer och synpunkter, du kan höra av dig via telefon, mejl. Vi tittar på alla kundsynpunkter som kommer in och återkopplar till de berörda brevbärarna, för att säkerställa att fel inte upprepas.
PostNord Sverige redovisar varje år antalet reklamationer och kundsynpunkter avseende den samhällsomfattande posttjänsten till Post- och Telestyrelsen. Redovisningen sker enligt en europeisk CEN-standard, EN 14012. (SE)
Bra att känna till innan du reklamerar
- Brev som vi inte kunnat dela ut på grund av felaktig eller ofullständig adress skickas tillbaka till avsändaren. Saknas avsändaradress skickar vi enligt Postlagen inrikes brev till Post- och telestyrelsen. Det går att efterfråga saknade brev på PTS:s webbplats. Brev från utlandet som inte kunnat delas ut returneras till avsändarlandet.
- Ett vanligt brev eller ett vykort som inte har någon tilläggstjänst (t ex Express eller Postförskott) kan du inte få någon ekonomisk ersättning för.
- Om det du skickat har ett brev-ID eller ett kolli-ID (står på ditt kvitto) kan du spåra det.
- Den som har skickat brevet eller paketet bör vara den som gör reklamationen, eftersom han eller hon har alla inlämningsuppgifter och kvitton. Om reklamationen rör en skada är det bäst att mottagaren reklamerar, eftersom han eller hon har det skadade godset.
- När du reklamerar, var noga med att fylla i alla uppgifter som behövs (t ex brev-ID eller kolli-ID som står på ditt kvitto), ordentlig beskrivning av innehållet i paketet osv. Om din reklamation rör ett skadat paket är det bra om du behåller allt emballage och innehåll, så att vi vid behov kan besiktiga det. Tänk också på att adresskortet behöver sitta kvar.
- Våra villkor är uppdelade för direktbetalande kunder och avtalskunder.
Reklamera
Du kan reklamera direkt här på webbplatsen. Är du registrerad användare kan du logga in så att dina användaruppgifter fylls i automatiskt. Du kan då även se status på tidigare reklamationer.
Reklamera för dig som är direktbetalande kund eller avtalskund utan konto i kundportalen:
Reklamera direkt
Reklamera för dig som redan är avtalskund och har konto i kundportalen:
Logga in och reklamera
När vi har tagit emot din reklamation skickar vi en bekräftelse. Om vi skulle behöva mer information, till exempel om kvitton eller fakturaunderlag, hör vi av oss till dig. Annars kontaktar vi dig när vår utredning är klar. Om du inte blir nöjd med det besked du får i samband med att din reklamation avslutas kan du kontakta Kundombudsmannen.