Reklamera
Checklista innan du reklamerar
Information som är bra att gå igenom innan du reklamerar.
- Brev som vi inte kunnat dela ut på grund av felaktig eller ofullständig adress sänds åter till avsändaren. Saknas avsändaradress skickar vi enligt postlagen inrikes brev till Post- och telestyrelsen. Det går att efterfråga saknade brev på PTS:s webbplats. Brev från utlandet som inte kunnat delas ut returneras till avsändarlandet.
- Brev (till exempel ett vanligt 1:a-klassbrev eller ett vykort) som inte har någon tilläggstjänst (till exempel Express eller Postförskott) kan du inte få någon ekonomisk ersättning för.
- Om det du skickat har ett brev-ID eller ett kolli-ID (det står i så fall på ditt kvitto) kan du spåra det.
- Den som har skickat brevet eller paketet bör vara den som gör reklamationen. Hen har alla inlämningsuppgifter och kvitton. Men om reklamationen rör en skada är det bäst att mottagaren reklamerar, eftersom hen har det skadade godset.
- När du reklamerar, var noga med att fylla i alla uppgifter som behövs, till exempel brev-ID eller kolli-ID (de finns i så fall på ditt kvitto), ordentlig beskrivning av innehållet i försändelsen och så vidare. Om din reklamation rör en skadad försändelse ska innehållet och originalemballaget sparas i ursprungligt skick, så att vi vid behov kan besiktiga den. Tänk på att adresskortet ska sitta kvar. Den skadade försändelsen får varken användas, repareras, returneras eller kasseras.
- Våra villkor är uppdelade för direktbetalande kunder respektive avtalskunder.