Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2005-02-25 12:00

Postens bokslut 2004

- Nettoomsättningen ökade med 2 procent till 25 120 (24 519) MSEK

- Rörelseresultatet ökade med 1 269 MSEK och uppgick till 991 (-278) MSEK. Resultatet inkluderar avsättningar om -397 (-539) MSEK och reavinster om 206 (-1) MSEK

- Resultat efter skatt förbättrades med 1 458 MSEK och uppgick till 1 225 (-233) MSEK

- Soliditeten förbättrades kraftigt och uppgick till 28 (18) procent

- Kassaflödet före finansiering uppgick till 1 274 (-524) MSEK

- Posten föreslår, för första gången sedan 1993, en utdelning om 150 MSEK till ägaren

Erik Olsson, vd och koncernchef i Posten, kommenterar: 

Postens resultat för 2004 innebär en avsevärd förbättring och är främst en effekt av ökade intäkter och kraftigt minskade kostnader. Resultatet är ett kvitto på att organisationen under ett omfattande förändringsarbete och stora rationaliseringar visat en nödvändig flexibilitet. Postens största affär, meddelandetjänster, är utsatt för hård konkurrens och substitution till elektroniska alternativ, med minskade brevvolymer som följd. Efterfrågan på Postens tjänster inom logistik och direktreklam fortsätter att öka. Vid sidan av det ekonomiska resultatet kan vi också glädjas åt att förtroendet för Posten är på uppåtgående. Såväl vårt Nöjd-Kund-Index som Temos årliga Corporate Image-mätning har utvecklats positivt under året.  

Bokslutskommunikén kan laddas ned från länken längst ned. 

Pressbild på Erik Olsson.

Fri för publicering. 
http://hugin.info/134112/R/982184/145972.tif  

Vid frågor kontakta:
Postens presstjänst; 08-23 10 10 press@posten.se                                                                          

Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Med över 3 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,5 miljoner hushåll och 800 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med drygt 35 000 medarbetare och en omsättning på över 25 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Moderbolag i koncernen är Posten AB (publ) som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se


Senast uppdaterad: 2005-02-25 12:00