Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2005-07-11 12:00

Semestertider är vykortstider

Vykort är ett uppskattat sätt för svenskarna att hålla kontakt med nära och kära, inte minst när man är på semester. Sommaren är en av de tre stora vykortsperioderna under året.

Svenskarna gillar att skicka vykort. Tre av tio svenskar skickar vykort minst en gång i månaden. Det visar en undersökning som SIFO genomfört på uppdrag av Posten. Sommaren, julen och påsken är de tre stora vykortsperioderna i Sverige. 

- Svenskarna gillar att skicka traditionella semesterhälsningar. Vissa hälsningar, till exempel jul- och semesterhälsningar, inbjudningar och tackkort gör sig bäst i traditionell form. Det är ett enkelt och personligt sätt att sända en hälsning på, säger Markus Trautmann, pressekreterare på Posten. 

Vykortsskickandet varierar i landet
Vykortsskickandet sticker ut från genomsnittet i några regioner.
- Smålänningar, gotlänningar och ölänningar skriver vykort något oftare än andra svenskar. 36 procent av smålänningarna, gotlänningarna och ölänningarna skickar vykort varje månad, vilket är högst andel i landet.
- 34 procent av sydsvenskarna skriver minst ett vykort i månaden. Det är den näst högsta andelen i landet.
- Norrlänningarna skickar inte vykort lika ofta. 23 procent av norrlänningarna skickar vykort en gång i månaden eller oftare.  

Kvinnorna skickar vykort dubbelt så ofta som männen
När det gäller hur ofta svenskarna skickar vykort finns det tydliga skillnader mellan könen.
- 39 procent av kvinnorna skickar vykort minst en gång i månaden.
- Bland männen är det 19 procent som skickar vykort minst en gång i månaden.  

Grafer samt fotografi, fria för publicering, finns via länkarna här nedan.
http://hugin.info/134112/R/1001952/153579.pdf
http://hugin.info/134112/R/1001942/153575.jpg  

Vid frågor kontakta:
Postens presstjänst, tel: 08-23 10 10, e-post: press@posten.se 

Undersökningen är en del av FINANSMONITOR®, genomförd av SIFO. Undersökningen genomfördes under mars och april 2005. Drygt 5 000 svenskar i ett riksrepresentativt urval i åldrarna 16-79 år intervjuades. Resultaten bygger på frågan "Hur ofta använder du följande kommunikationsmedel privat?".

Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Med över 3 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,5 miljoner hushåll och 800 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med drygt 30 000 medarbetare och en omsättning på över 25 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Moderbolag i koncernen är Posten AB (publ) som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se

 

 

 

 

 


Senast uppdaterad: 2005-07-11 12:00