Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2006-06-27 12:00

Ny verksamhetsstruktur

Från den 1 januari 2007 kommer Posten att arbeta genom en ny verksamhetsstruktur. Syftet är att erbjuda bättre och mer specialiserad service till kunderna samt förenkla styrningen av Posten. Beslutet innebär att Posten från den 1 januari kommer att verka genom fyra specialiserade dotterbolag. 

- Den nya strukturen är en logisk fortsättning på den nu genomförda och framgångsrika omvandlingen från ett Posten i kris till ett företag med ekonomisk stabilitet och stor framtidstro. Den tidigare organisationen var skräddarsydd för att lösa de utmaningar som Posten stod inför då. När vi nu ska utveckla Postens erbjudande till kunderna behövs en mer specialiserad organisation som kan tydliggöra Postens position på respektive marknad, säger Erik Olsson, vd och koncernchef. 

Postens tjänster kommer att erbjudas till kunderna via fyra dotterbolag:
- Den traditionella postverksamheten till privatpersoner och företag fortsätter under oförändrat varumärke Posten.- Logistikverksamheten samlas i ett specialiserat bolag.
-.Det nyligen förvärvade företaget Strålfors fortsätter med nuvarande varumärke.
- Svensk Kassaservice berörs inte av förändringen. 

- Det är idag stor skillnad mellan Postens olika verksamheter. De har skilda förutsättningar, möjligheter och affärsrisker. Genom en delad verksamhetsstruktur så får de olika bolagen större möjligheter att utvecklas i enlighet med de skilda behoven. Särskilt viktigt är att vi nu får bättre möjligheter att stärka Postens konkurrenskraft på en växande men hårt konkurrensutsatt logistikmarknad, säger Erik Olsson.   

Vid frågor kontakta:
Per Mossberg, informationsdirektör, Posten genom Postens presstjänst, tel: 08-23 10 10  

Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Med över 3 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,5 miljoner hushåll och 900 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med drygt 30 000 medarbetare och en omsättning på över 25 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Posten AB (publ) är ett publikt aktiebolag som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se

 


Senast uppdaterad: 2006-06-27 12:00