Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2007-11-05 12:00

Posten spår rekordjul

​Inför julen 2007 väntas svenska företag skicka fler paket än någonsin tidigare. Förväntade försäljningsrekord inom detaljhandeln samt den ökande distanshandeln gör att Posten spår en rejäl uppgång.

Julen är en hektisk period på Posten och hos Postens ombud. Förra året skickades det fler paket än någonsin dagarna före jul. Under den mest intensiva perioden ökar paketvolymerna med upp till 60 procent.
 
Detaljhandeln är kanske den bransch som tydligast märker av köpfebern inför julen. Försäljningen ökar markant och omsättningen är som allra störst veckorna före årets största högtid. För företagen är det viktig att det hela tiden finns varor i butik och till vissa butiker sker pall- och paketleveranser flera gånger per dag. Att det är en intensiv period inom detaljhandeln märks tydligt i Postens pall- och paketvolymer som ökar avsevärt under julruschen.
 
-          Många företag har sin mest intensiva period veckorna före jul. Det innebär både ökad försäljning i butik och på nätet. Vi har redan startat arbetet med förse handeln och privatpersoner med julens varor och ser en stor efterfrågan av leveranser. Allt tyder på att vi kommer att slå ett nytt paketrekord i år, säger Henrik Höjsgaard, vd för Posten Logistik.
 
Inför julen finns det två intensiva paketperioder. I november bidrar bland annat distanshandeln till att öka andelen paket mellan företag och privatpersoner. I december syns en tydlig ökning av antalet paket mellan privatpersoner, men framförallt ökar volymerna som försörjer företag och butiker med varor under den intensiva julhandeln.
 
Den ökade distanshandeln märks även hos Posten ombud. Paket som lämnas ut hos ombuden ökar redan  i november med cirka 30 procent. Enligt HUI:s och Postens senaste e-barometer steg e-handeln med drygt 20 procent under tredje kvartalet 2007. Antalet paket och aviserade brev som hämtades ut hos Postens 1 600 ombud ökade med 14 procent under samma kvartal. Inför det kommande kvartalet tror 71 procent av företagen att försäljningen kommer att öka ytterligare under det närmsta halvåret och 73 procent av konsumenterna anger att de kommer köpa varor på Internet under perioden.
 
För mer information kontakta:

Markus Trautmann, pressansvarig Posten Logistik, tel 08-781 74 33 eller markus.trautmann@posten.se
Posten Medierelationer, tel: 08-23 10 10 eller press@posten.se
 
Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Med över 4 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,5 miljoner hushåll och 900 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med drygt 30 000 medarbetare och en omsättning på nära 30 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Posten AB (publ) är ett publikt aktiebolag som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se


Senast uppdaterad: 2007-11-05 12:00