Rekordmånga paket i Postens ombudsnät - omkring 40 miljoner julkort
På lördagen arbetade 11 000 av Postens brevbärare extra för att hinna få ut svenska folkets julhälsningar före jul. Nu visar en första prognos att omkring 40 miljoner julkort har skickats med Posten i år. Mycket tyder också på att det aldrig förr har lämnats ut så många paket och aviserade brev hos Postens 1600 ombud som denna julen.
- Med omkring 40 miljoner julkort skickade med Posten har vi ännu en gång fått ett kvitto på att den handskrivna hälsningen är överlägsen hälsningar via e-mejl, SMS och MMS. Vår julkortsundersökning visar att 84 procent av svenskarna helst vill få sin julhälsning med posten och att endast 12 procent föredrar elektroniska julkort, säger Andreas Falkenmark, vd Posten Meddelande AB.
- In i det sista har 11 000 av Postens brevbärare idag delat ut svenska folkets julhälsningar så att de kommer fram före jul. Vi kan nu konstatera att allt gått bra och att våra medarbetare gjort en fantastisk insats, säger Andreas Falkenmark.
Fortfarande kan de svenska hushållen hämta sina paket hos Postens 1600 ombud. De allra flesta har öppet även på julafton. Med stor sannolikhet sätts i år nytt rekord för antalet paket och aviserade brev som lämnas ut hos Postens ombud i samband med julen. Hittills i december har cirka fyra procent fler försändelser lämnats ut jämfört med 2006. I december 2006 delade ombuden ut 1 750 000 paket och aviserade brev till de svenska hushållen.
- Vår undersökning om svenskarnas distanshandel inför julen visar att var fjärde svensk räknar med att handla julklappar via Internet eller postorder i år för i genomsnitt 1 400 kronor. Det ger naturligtvis ökad trafik hos våra ombud som nu har fullt upp med att lämna ut aviserade brev och paket, säger Andreas Falkenmark.
Postens julkortsundersökning gjordes av SIFO Research International med telefonintervjuer under perioden 5-15 november 2007. SIFO genomförde 2000 telefonintervjuer med ett riksrepresentativt urval av den svenska befolkningen som är 15 år eller äldre. Postens undersökning om svenskarnas distanshandel inför julen genomfördes av SIFO Research International mellan 22 oktober till 1 november med 1 000 svenskar mellan 16 till 79 år i ett riksrepresentativt urval.
För mer information kontakta:
Posten Medierelationer, 08-23 10 10
Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Med över 4 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,5 miljoner hushåll och 900 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med drygt 30 000 medarbetare och en omsättning på nära 30 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Posten AB (publ) är ett publikt aktiebolag som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se
Senast uppdaterad: