Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2007-01-08 12:00

Tatuerat hjärta valt till Årets frimärke 2006

​Ett tatuerat hjärta blev Årets frimärke 2006 i den stora frimärksomröstningen på Postens hemsida. På andra plats kom Pippi Långstrump och Björne. Tredjeplatsen delas mellan ett frimärke med Carolina Klüft och ett motiv med Trazan & Banarne som delar frimärke med elefanten från Fem myror. Nära 6 000 röstande valde bland 54 frimärksmotiv.  

- Att frimärket med det tatuerade hjärtat vann är jättekul. Jag tror att det är lätt att ta till sig och att folk har röstat på det för att det är en symbol som många känner igen och kanske rent av har. Att tatuera in ett hjärta är nog en av de vanligaste men också modigaste kärleksförklaringarna som man kan göra, säger Elisabeth Björkbom som står för idé och formgivning av frimärket.
 
Frimärket med det tatuerade hjärtat fick 12% av rösterna, tätt följt av Pippi Långstrump och Björne som fick 11%. Tredjeplaceringen med 8% av rösterna delas av två frimärken. Det ena frimärket är Trazan och Banarne som delar frimärke med elefanten från Fem myror är fler än fyra elefanter. Det andra frimärksmotivet visar friidrottaren Carolina Klüft.
 
Män föredrar tatuerade hjärtat och friidrott
Två tredjedelar av de röstande var kvinnor och en tredjedel män. Männen gav det tatuerade hjärtat 13,5% av rösterna. På andra plats kom Carolina Klüft med 9% av rösterna följt av Kajsa Bergqvist med 8% av rösterna.
 
Kvinnor har barnprogram och hjärtan som favoriter
Kvinnorna hade Pippi Långstrump och Björne som favorit och gav det 14,5% av rösterna följt av det tatuerade hjärtat med 12% av rösterna. På tredje plats och 9% av rösterna kom Trazan och Banarne med elefanten.
 
Flest röstande mellan 20 och 49 år
De som var mest aktiva bland de röstande var mellan 20 och 49 år. Tillsammans stod de för 56% av rösterna. 14% var mellan 50-59 år och 13% var 60 år och däröver.
 
Stockholmarna mest aktiva röstarna
Flest antal röster kom från Stockholm. Stockholmarna hade också det tatuerade hjärtat som favorit vilket bidrog till segern. 26% av de röstande kom från Stockholm, 16% från Västra Götalands län och 13% från Skåne län. I övrigt är rösterna ganska jämnt spridda över landet.
 
 
Omröstningen per län
Länen runtom i landet har haft olika favoriter. Pippi Långstrump och Björne var favorit i flest antal län men mest antal röster kom det från Stockholms län vilket gjorde att det tatuerade hjärtat vann den totala omröstningen.
 
Det tatuerade hjärtat                                                
Stockholms län                                                          
Gävleborgs län                                                                                        
Blekinge län                                                                                            
Gotlands län                                  
 
Pippi Långstrump och Björne   
Västra Götalands län
Skåne län          
Dalarnas län     
Hallands län
Jönköpings län
Västernorrlands län
Kalmar län
Västerbottens län
Norrbottens län
Västmanlands län
Uppsala län
Värmlands län
Södermanlands län
Örebro län
 
Carolina Klüft
Kronobergs län
Östergötlands län
Jämtlands län
 
 
Nära 6 000 röstade på Årets frimärke 2006

Omröstningen ägde rum på www.posten.se mellan den 10 november och 31 december år 2006. Totalt deltog 5 784 röstande som valde mellan 54 frimärken från 2006 års samlade frimärksutbud. Det är andra gången som Posten låter svenska folket rösta fram Årets frimärke i en omröstning på hemsidan. År 2005 vann ett frimärke med ett graverat porträtt av Greta Garbo.
 
Högupplösta pressbilder på de fyra främsta frimärkena finns på:
http://cws.huginonline.com/P/134112/pressbilder_v2.html
 
Vid frågor och för fler bilder, kontakta:
Åsa Schödin, kommunikatör, Posten Frimärken, tel: 08-781 54 96 (även mobil), e-post: asa.schodin@posten.se
 
 
 
 
Vinsterna i omröstningen består av biljetter till Andra chansen, Melodifestivalen, årsboken Svenska Frimärken Berättar 2006 och paraply. Vinnarna får pris för bästa motivering och kommer att annonseras på Postens hemsida senast 19 januari.
 
Fakta om utgåvan Mitt hjärta
Det tatuerade hjärtat ingår i utgåvan Mitt hjärta som gavs ut den 26 januari 2006. Hjärtat symboliserar kärlek, vänskap, mod och uppoffring liksom hälsa och generositet. Hjärtat är romantik. I frimärksutgåvan ingår fyra annorlunda hjärtan på frimärke. Idé, foto och form till frimärksutgåvan Mitt hjärta kommer från Elisabeth Björkbom.
Frimärkena gavs ut i häfte om 10 självhäftande frimärken och fyra motiv. Förlagor och typografi av Elisabeth Björkbom. Frimärkena är tryckta i fyrfärgsoffset med valör inrikes brev.
Frimärkena finns att köpa i Butiken på www.posten.se
 
 
Frimärkena med Pippi Långstrump och Björne samt Trazan&Banarne och elefanten kommer båda från utgåvan Alla tiders barnprogram som gavs ut 30 september 2006.
 
Frimärket med Carolina Klüft ingår i utgåvan Svenska hopp som kom den 4 maj 2006.
 
 
Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Med över 3 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,5 miljoner hushåll och 800 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med drygt 30 000 medarbetare och en omsättning på över 25 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Posten AB (publ) är ett publikt aktiebolag som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se


Senast uppdaterad: 2007-01-08 12:00