Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2008-04-11 12:00

Kräsna och kunniga konsumenter gör att distanshandeln växer

​Distanshandeln blir ett allt vanligare shoppingalternativ för svenskarna och 75 procent har numera handlat på distans någon gång. Drivkraften är den växande e-handeln, där inköpet ofta är det avslutande steget i en omfattande process. Fler än hälften, 56 procent, använder sig av prisjämförelsesajter för att få en överblick innan de e-handlar. Det visar en ny undersökning som Posten presenterar i rapporten Distanshandeln idag 2008.

För tredje året i rad har SIFO på uppdrag av Posten intervjuat svenska folket om deras distanshandelsvanor[1]. Resultaten har sammanställts i Distanshandeln idag 2008 - en rapport om svenska folkets vanor och attityder till distanshandel.  

Rapporten visar att tre av fyra svenskar har handlat varor på distans någon gång och att 18 procent distanshandlar minst en gång per månad. Distanshandeln blir också allt mer synonym med e-handel. 69 procent av de som distanshandlar gör oftast sina beställningar via nätet.  

- Vi har under tre år undersökt svenskarnas distanshandelsvanor och vi ser att för många är det idag lika    naturligt att handla varor på distans som att handla varor i en affär. Snabba leveranser, SMS-avisering, välfungerande returhantering och möjlighet att hämta sina paket kvällar och helger blir därför allt viktigare, säger Catharina Strömsten, Chef Koncernstrategi på Posten. 

Andra intressanta resultat som presenteras i rapporten: 

  • Sofistikerad inköpsprocess  - E-handelsinköpet föregås ofta av noggrann informationsinsamling. Fler än hälften, 56 procent, skaffar sig först en överblick genom att besöka prisjämförelse­sajter. Nästan lika många, 44 procent, läser ofta andra konsumentomdömen på en Internetsajt.
  • Var fjärde svensk har distanshandlat med en annan privatperson - Ett förhållandevis nytt fenomen håller på att växa sig starkt i Sverige. Var fjärde svensk har köpt en vara på distans från en annan privatperson. Vanligast är att kontakten etableras på annons- eller auktionssajter.
  • SMS-aviseringen ökar i popularitet - Allt fler svenskar vill helst bli aviserade via SMS när en beställd finns att hämta hos postombudet. På två år har andelen ökat från 20 till 32 procent.
  • Viktigt med generösa öppettider - Fyra av tio vill kunna hämta ut beställda varor på sitt utlämningsställe efter klockan 18. Drygt hälften vill kunna göra det på dagtid, mellan klockan 9 och 18.
  • Välfungerande returhantering - Svenskarna är nöjda med hur returhanteringen fungerar när de distanshandlar. Av de som har returnerat en vara tycker 84 procent att det har fungerat bra.
  •  2007 omsatte distanshandeln totalt 22,4 miljarder kronor[2], en ökning från 19,2 miljarder kronor året innan. Ökningen innebär att distanshandeln nu utgör 3,9 procent[3] av den totala detaljhandeln. Det är den internetbaserade handeln som står bakom tillväxten. E-handeln ökade med nästan 24 procent[4] och omsatte 17,7 miljarder kronor under 2007. 

    Om undersökningen
    Undersökningen bygger på telefonintervjuer med 2 000 privatpersoner i ett riksrepresentativt urval. Intervjuerna genomfördes under perioden 20 till 29 november 2007 av SIFO Research International. 

    För ytterligare information:
    Posten Medierelationer, tel: 08-23 10 10, e-post: press@posten.se 

    Läs mer:
    Hela rapporten "Distanshandeln idag 2008 - en rapport om svenska folkets vanor och attityder till distanshandel" kan laddas ned via nedanstående länk. 

     [1] Samlingsnamn för handel där säljare och köpare ej möts fysiskt, exempelvis e-handel och traditionell postorder
    [2] HUI och Svensk Distanshandel (HUI:s e-barometer respektive branschstatistik från Svensk Distanshandel)
    [3] HUI och SCB (Svensk detaljhandelsindex)
    [4] HUI:s e-barometer 

    Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Med över 4 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,5 miljoner hushåll och 900 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med drygt 30 000 medarbetare och en omsättning på nära 30 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Posten AB (publ) är ett publikt aktiebolag som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se

    Nedladdningar


    Senast uppdaterad: 2008-04-11 12:00