Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2008-11-05 12:00

Posten spår tillväxt för julhandeln på nätet

​Allt fler konsumenter väljer att handla sina julklappar på nätet. Förra året lämnades nästan en halv miljon paket ut av Postens ombud veckan före jul. En ny undersökning tyder på att e-handeln växer ytterligare i årets julhandel. Enligt undersökningen tror fyra av fem svenskar att de kommer att handla varor på nätet det närmaste sex månaderna. Posten förbereder sig nu för årets mest hektiska period.

På Posten och hos Postens ombud är det full aktivitet inför julen. Redan i november ökar andelen paket som skickas mellan företag och privatpersoner för att sedan öka ytterligare i december. Förra året lämnades fler än 1,3 miljoner paket ut av postombuden i december, varav 484 253 paket veckan före jul. Trots vikande konjunktur tror Posten att ännu fler paket kommer att lämnas ut i årets julhandel. 

I e-barometern för tredje kvartalet 2008 [1], som offentliggörs den 7 november, anger 80 procent av konsumenterna att de tror att de kommer att handla varor på internet de kommande sex månaderna. Det är sju procentenheter fler än under motsvarande period förra året. 

-  Våra undersökningar [2] visar att vi konsumenter framförallt handlar varor på nätet för att det är billigare och för att vi kan handla i lugn och ro hemifrån. Stressen många känner inför julen i kombination med att många nu upplever sig ha mindre pengar i plånboken kan innebära att e-handeln tar ytterligare marknadsandelar från de traditionella butikerna i årets julhandel. Vi förbereder oss nu för en intensiv period på Posten och hos våra 1600 postombud, säger Andreas Falkenmark, VD för Posten Meddelande. 

Den växande julhandeln på nätet innebär även ökad aktivitet på Postens paketterminaler. Där samsas e-handelföretagens paket med pall och paket som levereras till den traditionella handelns butiker. Många butiker får veckorna före jul pall- och paketleveranser flera gånger per dag så att varor hela tiden finns i butik. Under den mest intensiva perioden förra året ökade andelen paket som passerade genom Postens paketterminaler med cirka 50 procent jämfört med ett genomsnittsdygn.    

Vid frågor kontakta:  
Posten Medierelationer, tel: 08-23 10 10


[1] E-barometern Q3 2008 presenteras av Posten och HUI fredagen den 7 november. Konsumentundersökningen skedde via internet (Cint) i oktober 2008 och baseras på 1000 respondenter.
[2] E-barometern Q4 2007, Posten och HUI. Distanshandeln idag 2007, Posten   

Posten ger service till 4,5 miljoner hushåll och 900 000 företag i Sverige varje dag. Under hela december månad delar 15 000 brevbärare tillsammans ut nära 40 miljoner julhälsningar. 1,3 miljoner paket hanteras och lämnas ut hos de 1 600 postombud som finns över hela landet. Dagarna före jul är årets i särklass mest intensiva på Postens paketterminaler. Natten till den 18 december 2007 passerade 326 589 paket genom Postens system, ett rekord för oss och nästan 50 procent så många som under ett genomsnittligt dygn. För att kunna ta hand om de ökade volymerna anställer Posten omkring 6 500 personer till julen. Posten ser också till att alla som skriver brev till Tomten får svar. För mer information, besök gärna: www.posten.se.


Senast uppdaterad: 2008-11-05 12:00