Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2008-04-03 12:00

Samarbete mellan Posten och Konstfack förnyar svensk frimärksdesign

Posten och Konstfack presenterar ett unikt samarbetsprojekt där studenter på kandidatprogrammet Grafisk design & Illustration ges möjlighet att arbeta med formgivning av frimärken som ett kursmoment.

Idén till samarbetet väcktes av Stina Olofsdotter, designchef vid Posten Frimärken, och Hans Cogne, professor i grafisk design vid Konstfack. Båda sitter med i Posten Frimärkens Designråd.
 
Diskussionerna utmynnade i att tredjeårsstudenterna på Grafisk design & Illustration fick i uppdrag att gestalta frimärkstemat Europa 2008 - Brev. En förutsättning var att om tillräckligt bra förslag kom fram fanns möjlighet att få göra riktiga frimärken. Denna chans inspirerade litet extra och förslagen höll genomgående en mycket hög kvalitet.
 
- Studenterna arbetade under en tvåveckors kursperiod som inleddes med en heldag på Posten Frimärken i Kista där de fick en heltäckande genomgång av hela produktionskedjan. Kursen var helhjärtat uppbackad av Posten och jag och studenterna är entydigt entusiastiskt över samarbetet", säger Hans Cogne.
 
- Det har varit en förmån att få lägga ut uppdrag på 15 unga och oprövade formgivare och se hur de löser uppgiften att i bild gestalta temat brev. Samarbetet ger oss hela tiden nya spännande infallsvinklar på frimärksformgivning, säger Stina Olofsdotter.
 
Vann gjorde Pontus Björlin vars frimärken med motiven semikolon och komma gavs ut den 27 mars. Pontus Björlin menar att det starka tonfallet i privatbrevet finns i skiljetecknen. Han vände och vred på alla skiljetecken och valde semikolon och komma, två tecken som grafiskt fungerar bra tillsammans.
 
Postens och Konstfacks samarbetsprojekt fortsätter 2009.
 
Frimärkta brev och kort är det självklara valet för personliga hälsningar.
 
Digitalt foto av Stina Olofsdotter och Hans Cogne:
http://hugin.info/134112/R/1202664/246368.jpg
Digitalt porträttfoto av Pontus Björlin:
http://hugin.info/134112/R/1202665/246369.jpg
Digitalt foto av frimärkena Europa 2008 - Brev:
http://hugin.info/134112/R/1192815/241066.jpg
 
Vid frågor kontakta:
Thorsten Sandberg, Posten Frimärken. Telefon 08-7815087.
E-post: thorsten.sandberg@posten.se
 
Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Med över 4 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,5 miljoner hushåll och 900 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med drygt 30 000 medarbetare och en omsättning på nära 30 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Posten AB (publ) är ett publikt aktiebolag som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se
 
Konstfack är Sveriges största konst- och designhögskola med utbildningar på kandidat- och masternivå inom konst, konsthantverk, design samt lärarutbildning. Gemensamt för Konstfacks utbildningar är att de vilar på konstnärlig grund. Skolan som grundades 1844 har idag ca 900 studenter och 200 anställda. Besök Konstfack på www.konstfack.se


Senast uppdaterad: 2008-04-03 12:00