Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2008-03-14 12:00

Tre av tio svenskar har handlat med en privatperson på distans

​Ett förhållandevis nytt fenomen håller på att växa sig starkt i Sverige. Tack vare annons- och auktionssajter som Blocket och Tradera har idag nästan tre av tio svenskar, 29 procent, handlat med en annan privatperson och sedan skickat varan eller fått varan skickad till sig. Det framgår av en ny undersökning från Posten om svenskarnas distanshandelsvanor.

Var fjärde svensk, 25 procent, har köpt en vara från en annan konsument utan att träffa säljaren personligen. Andelen svenskar som på motsvarande sätt har sålt en vara är 17 procent. Nästan nio av tio som distanshandlar med andra konsumenter möts på annons- och auktionssajter. Endast sex procent får vanligtvis kontakt med sin motpart via tidningsannonser.  

Nära nio av tio tycker att leveranserna fungerar bra när de distanshandlar med andra privatpersoner. Sju av tio får oftast varan levererad av Posten. Bland de som sålt varor till en annan privatperson är motsvarande andel 55 procent.  ­

Att vi besöker Sveriges alla hushåll varje dag och har 1600 postombud i hela landet är en viktig förutsättning för distanshandeln. Annons- och auktionssajternas framväxt i kombination med Postens höga tillgänglighet gör att många svenskar dessutom väljer att handla med varandra utan att träffas öga mot öga, säger Andreas Falkenmark, VD Posten Meddelande AB. 

Undersökningen visar också att privatpersoner verkar ha högt förtroende för varandra. Det vanligaste sättet att betala för något som man har handlat på distans från en annan privatperson, är genom direkt överföring eller insättning på den andres bankkonto. Fyra av tio svarar att de vanligtvis betalar på detta sätt. Näst vanligaste sättet för köpare att betala är via postförskott, som 15 procent använder.

I syfte att beskriva privatpersoners attityder och vanor kring distanshandel[1] har SIFO Research International på Postens uppdrag intervjuat ett riksrepresentativt urval av 2 000 svenskar. Den utbredda distanshandeln mellan privatpersoner är ett av flera intressanta områden som studeras i den kommande rapporten om distanshandel,  "Distanshandeln idag 2008" , som Posten presenterar i sin helhet senare i vår.  

Läs mer om resultatet av undersökningen via nedanstående länk.  

För ytterligare information:
Posten Medierelationer, tel: 08-23 10 10, e-post: press@posten.se 

Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Med över 4 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,5 miljoner hushåll och 900 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med drygt 30 000 medarbetare och en omsättning på nära 30 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Posten AB (publ) är ett publikt aktiebolag som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se 


[1] Samlingsnamn för handel där säljare och köpare ej möts fysiskt, exempelvis e-handel och traditionell postorder.

Nedladdningar


Senast uppdaterad: 2008-03-14 12:00