Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2009-04-08 12:00

Distanshandeln växer trots lågkonjunkturen

Trots rådande konjunktur fortsätter distanshandeln i Sverige att växa och den tar en allt större andel av detaljhandelns totala omsättning. Under 2008 omsatte distanshandeln över 25 miljarder vilket innebär att den på fem år ökat sin andel av detaljhandeln med 50 procent. Anledningen till den fortsatta tillväxten är framförallt att allt fler svenskar mellan 15-49 år handlar allt oftare via internet eller postorder. Det visar en ny undersökning som Posten presenterar i rapporten Distanshandeln idag 2009.

För fjärde året i rad har Posten låtit intervjua svenska folket om deras distanshandelsvanor. Anledningen till distanshandelns starka tillväxt är framförallt trenden att allt fler svenskar mellan 15 och 49 år handlar allt oftare. Nästan tre av tio i denna ålderskategori distanshandlar idag minst en gång per månad. För två år sedan var denna andel 22 procent. Andelen svenskar som någon gång handlat varor via internet eller postorder har de senaste åren legat konstant strax över 70 procent.
 
Den starka tillväxten för distanshandeln innebär att den under 2008 stod för 4,2 procent av detaljhandelns omsättning, mot 3,9 procent året innan och 2,9 procent år 2004.
 
- Lägre priser, större utbud och bekvämlighet är viktiga faktorer bakom distanshandelns popularitet. Vi märker tillväxten i vår egen verksamhet genom att vi årligen ser att allt fler varor som köpts på distans delas ut via våra postombud och bärs ut av våra brevbärare, säger Per Mossberg kommunikationsdirektör på Posten.
 
Andra intressanta resultat från undersökningen:- Undersökningen visar att många som handlar varor på distans ofta planerar sina inköp noga. De är inne på prisjämförelsesajter, tittar på varorna i traditionella butiker, bläddrar i fysiska kataloger och läser andra konsumenters omdömen på internet. Samtidigt har många impulshandlat varor på nätet. För distanshandelsföretagen blir det allt viktigare att sälja och marknadsföra sig parallellt i flera olika kanaler och dra nytta av kanalernas olika fördelar, säger Per Mossberg.
 
 
Om undersökningen:
Undersökningen bygger på telefonintervjuer med 2 000 privatpersoner i ett riksrepresentativt urval. Intervjuerna genomfördes under perioden 17 till 28 november 2008 av SIFO Research International.
 
Läs mer:
Hela rapporten Distanshandeln idag 2009 kan laddas ned via länken längre ned. I rapporten finns ytterligare information om distanshandelns tillväxttal.
 
Vid frågor kontakta:
Per Ljungberg, presschef Posten AB, tel 08- 781 17 39
Posten Medierelationer, tel 08-23 10 10
 
 
Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Med över 4 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,5 miljoner hushåll och 900 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med drygt 30 000 medarbetare och en omsättning på över 30 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Posten AB (publ) är ett publikt aktiebolag som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se

  • Internet dominerar distanshandeln - E-handelns andel av distanshandeln ökar. Sju av tio svenskar använder oftast internet för att beställa varor, en ökning från fem av tio för fyra år sedan.
  • Kläder och hemelektronik i topp - Nästan hälften av alla som distanshandlat 2008 har köpt kläder eller skor och drygt tre av tio har köpt hemelektronik. Därefter följer böcker på 28 procent, skivor/film på 24 procent och heminredning på 14 procent. Andelen som köpt hemelektronik på distans har på ett år minskat från 38 till 31 procent medan andelen som köpt heminredning ökat från 5 till 12 procent.
  • Billigare och bekvämare ­ De främsta skälen för att distanshandla är enligt svenska folket att det är billigare (anges av 40%), enklare (25%), bekvämare (24%) och större utbud (16%).
  • Fyra av tio har impulshandlat på nätet  - E-handeln förknippas ofta med planerade köp. Fyra av tio som e-handlar har dock någon gång gjort ett impulsköp på nätet.
  • Sms-avi är populärast - För första gången är sms det populäraste sättet att bli informerad om att en beställd vara finns att hämta hos ett serviceställe.
  • Fysiska kataloger används ofta inför e-handel - Var tredje svensk som e-handlar använder ofta fysiska kataloger inför köpet. Främsta fördelen är att de ger bättre överblick än e-handelssajter.
  •  

    Nedladdningar


    Senast uppdaterad: 2009-04-08 12:00