Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2009-06-05 12:00

E-handlarna som växer så det knakar

​Posten ger ut ny inspirationsfolder med samlade erfarenheter från 15 e-handlare

E-handeln fortsätter att växa, men inte i samma takt som tidigare. Lågkonjunkturen är en utmaning för alla som sysslar med handel. Fler detaljhandelsföretag har gått i konkurs och andra har sett sin försäljning minska. Men trots konjunkturläget finns det en mängd företag som fortsätter att växa kraftigt. I Postens folder "15 snabbväxande e-handlare" träffar du 15 företag som växer rekordsnabbt. Vissa av dem har ökat sin omsättning med flera hundra procent de senaste åren.

Under första kvartalet i år steg e-handelsförsäljningen med nästan 8 procent jämfört med samma period förra året. 38 procent av företagen bedömer idag att deras försäljning på nätet kommer att öka under det närmaste halvåret jämfört med 70 procent för ett år sedan. Men ökningen inom e-handeln är fortfarande stor i jämförelse med den traditionella detaljhandeln. 

- Internet har en enorm potential. Räckvidden på nätet är närmast oändlig och det går att nå lönsamhet med ett smalt koncept som troligen inte hade fungerat i en vanlig butik. Vi möter dagligen e-handelsföretag som har nått framgång med vitt skilda förutsättningar och som dessutom har vuxit kraftigt de senaste åren. Med den här foldern vill vi inspirera och förmedla företagens goda råd till entreprenörer och företag som vill satsa på e-handel, säger Anders Holm, chef för Posten Logistik i Sverige. 

Vägen till framgång är krokig och kräver hårt arbete. Vi är mitt inne i en lågkonjunktur, en utmaning för alla som sysslar med handel. Mycket tyder på att köparna blir mer försiktiga, priskänsliga och kritiska. De drar sig ibland för att konsumera och de jämför priser en extra gång innan de handlar. Men i dessa tider är prisjämförelser en faktor som kan gynna e-handeln, eftersom det är mycket enklare att göra jämförelser på nätet.

 - Vi märker att många företag som i högkonjunktur bara jagat intäkter nu har tid att tittapå kostnadssidan och ger sig ut på internet för att leta lägre priser, säger Ola Gustafsson på Patroner.se. 

I foldern får du flera tips på hur du kan driva en framgångsrik e-handel. 

Några av tipsen från de snabbväxande e-handlarna:

  •          Ha en snygg och lättnavigerad hemsida. Första intrycket är mycket viktigt. 
  •          Erbjud säkra betalningslösningar, till exempel postförskott eller faktura. 
  •          Ha en väl fungerande logistik. Tänk efter vad som måste finnas i lager och hur leveranserna ska ske. 
  •          Informera om nyheter i e-butiken så att kunderna återvänder, exempelvis genom nyhetsbrev.
  •    Du kan ladda ner foldern "15 snabbväxande e-handlare" via länken nedan.   

    Vid frågor kontakta:
    Posten Medierelationer, tel; 08-23 10 10 eller e-post; press@posten.se   

    Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Med över 4 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,5 miljoner hushåll och 900 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med ungefär 30 000 medarbetare och en omsättning på över 30 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Posten AB (publ) är ett publikt aktiebolag som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se

    Nedladdningar


    Senast uppdaterad: 2009-06-05 12:00