Julias läppavtryck motiv på nytt frimärke
Posten ger den 29 januari 2009 ut fem nya frimärken som skickar starka signaler om känslor och att vara tillsammans. Ett av motiven är en mun - konstnären Julia Szulcs eget läppavtryck.
Julia Szulc är designern bakom frimärket Pussmun, "det är mina egna läppar som pussar". I yngre år skrev hon mycket brev, och kan idag sakna den tiden då hon fick riktiga brev.
- Då visste man att avsändaren själv hade rört vid brevet och på något sätt gjort det mer personligt. Detta inspirerade till frimärket där man ska få känslan att någon pussat på kuvertet, säger Julia Szulc.
Pussmun är ett av fem frimärken i utgåvan Tillsammans. Uppgiften att gestalta relationer sattes i händerna på en grupp unga grafiska formgivare från Konstfack.
- Vi ville se förslag till frimärken som ska kunna funka till hälsningar och gratulationer. Resultatet blev genomgående fantastiskt fint. Julias tanke om brev som berörts av avsändaren och ska beröra mottagaren berörde även oss, säger Britt-Inger Hahne chef Posten Frimärken.
Julia Szulcs Pussmun får sällskap av Jenni Erkintalos frimärken med hjärtat som gemensam nämnare.
Postens egna undersökningar visar att frimärkta brev väcker uppmärksamhet i brevhögen och tre av fyra öppnar brev från privatpersoner först. Ett brev eller vykort väcker många positiva känslor som exempelvis glädje, nyfikenhet och spänning. Kvinnor skickar fler brev och vykort än män och lägger mer energi på att välja frimärksmotiv.
Fakta om frimärksutgåvan Tillsammans
Frimärkena har utformats av Jenni Erkintalo och Julia Szulc (Pussmun). På de fyra självhäftande frimärkena i häftet finns en mikroperforering i form av ett hjärta. Denna perforering fungerar som säkerhetsfunktion. Lars Sjööblom graverade Pussmun. Frimärkena i häftet har tryckts i offset medan Pussmun tryckts i kombinationen ståltryck/offset. I häftet ingår 10 självhäftande frimärken med 4 motiv. Pussmun förpackas i rulle. Samtliga frimärken har valör för inrikes brev.
Frimärkta brev och kort är det självklara valet för personliga hälsningar.
Vid frågor kontakta:
Thorsten Sandberg, Posten Frimärken. Telefon 08-781 50 87. E-post: thorsten.sandberg@posten.se
Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Med över 4 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,5 miljoner hushåll och 900 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med drygt 30 000 medarbetare och en omsättning på nära 30 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Posten AB (publ) är ett publikt aktiebolag som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se
Bilder
Senast uppdaterad: