Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2010-11-28 13:00

Julkort den klart populäraste julhälsningen

Svenskarna vill få sina julhälsningar i brevlådan. Postens årliga undersökning av svenskarnas julkortsvanor visar att fyra av fem svenskar helst vill få sina julhälsningar som ett fysiskt kort eller brev, medan bara en av tio föredrar ett SMS, MMS eller e-post. Nästan tre av fyra svenskar anser att det är viktigt att behålla traditionen med att skicka julkort. Förra året skickade två av tre hushåll i Sverige julkort med posten.

Den närmaste månaden kommer Postens brevbärare dela ut omkring 35 miljoner julhälsningar till hushållen i Sverige. Det är ungefär lika många som i slutet av 70-talet. Årets undersökning visar att sju av tio svenskar helst skickar sina julhälsningar som kort eller brev med Posten, medan bara en av fem föredrar elektroniska alternativ såsom SMS, MMS eller E-post. Av dem som skickar vanliga fysiska julkort är det nästan hälften (46 %) som skickar tjugo stycken eller fler.

– Den virtuella världen kan aldrig kompensera för det fysiska och handfasta. Den ökade trenden med matlagning och heminredning är, vid sidan om julkorten, något som vi på ett mer aktivt sätt börjar söka oss till. Vi skickar julkort för att visa att vi bryr oss om någon, och för att berätta att en viss person eller familj är en del av vårt nätverk. Julkortet är ett bevis på hur populära vi är i våra sociala kretsar. Ju fler julkort, desto högre status, säger Agneta Lilja, lektor i etnologi vid Södertörns Högskola.

Julkortens motiv varierar. Fler än hälften av dem som skickar julkort (57 %) köper ett färdigt kort att underteckna och skicka, men nästan var femte (18 %) tillverkar egna julhälsningar att lägga på lådan. 45 % av samtliga tillfrågade föredrar traditionella julmotiv på hälsningarna, medan en fjärdedel (25 %) föredrar hemgjorda. Men egentligen spelar det inte så stor roll hur julhälsningarna ser ut. Hälften (51 %) av de tillfrågade menar att det är omtanken som räknas.

– Julkort visar på genuin omtanke och det är inspirerande att tänka på den glädje som omkring 35 miljoner julkort sprider, säger Anette Eriksson, Postens julinformatör. 

Fakta om julhälsningar

  • 36 miljoner julhälsningar skickades med Posten 2009
  • 64 % av hushållen i Sverige skickade minst ett julkort/julbrev med Posten år 2009 *
  • 81 % av samtliga tillfrågade vill helst få sina julhälsningar i form av ett julkort/julbrev med Posten, 13 % föredrar SMS, MMS eller e-post
  • 71 % av samtliga tillfrågade skickar helst sina julhälsningar i form av ett julkort/julbrev med Posten, 22 % föredrar SMS, MMS eller e-post
  • 46 % av dem som skickar julkort/julbrev med Posten skickar minst 20 stycken
  • 18 % av julkortsskickarna gör sina egna julhälsningar
  • 20 % skickar julkort med ett foto på familjen, sina barn eller sig själv
  • 73 % tycker det är mycket viktigt eller viktigt att bevara traditionen att skicka julkort

 

För mer information är du välkommen att kontakta:
Anette Eriksson, julinformatör Posten, tel: 08-781 55 19, e-post: anette.eriksson@posten.se eller Posten Norden Medierelationer, tel: 08-23 10 10, e-post: press@posten.se

Bilaga: Frågor och resultat från undersökningen.

Resultaten bygger på en undersökning TNS SIFO gjort på uppdrag av Posten Norden AB. Undersökningen genomfördes under perioden 1-11 november 2010 och omfattade 2000 telefonintervjuer med ett riksrepresentativt urval av den svenska befolkningen över 15 år.

 

*Uppgiften om att 64 procent av hushållen i Sverige skickade minst en julhälsning med Posten år 2009 kommer från en undersökning genomförd av Norstat på uppdrag av Posten Norden. Undersökningen genomfördes i mellandagarna 2009 och omfattande 600 telefonintervjuer med ett riksrepresentativt urval av den svenska befolkningen över 15 år.

Nedladdningar


Senast uppdaterad: 2010-11-28 13:00