Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2010-12-22 11:25

Stark julhandel på nätet i år

En ny undersökning från Posten visar att varannan konsument har handlat julklappar på nätet i år och av dessa har fyra av tio handlat för mer än 1000 kronor. Mellan den 1 och 19 december lämnade Postens ombud ut drygt 1,6 miljoner paket och landets brevbärare delar ut fler julklappar än någonsin tidigare.

Posten har via konsumentpanelen Cint frågat 1000 konsumenter om de har handlat julklappar på nätet i år. Undersökningen genomfördes 20 december och den absoluta majoriteten av julhandeln har därmed kunnat mätas. Av undersökningen framgår att 52 procent av konsumenterna har handlat julklappar på nätet i år. Drygt var fjärde konsument (43 procent) som e-handlat julklappar har handlat för mer än 1000 kronor, 25 procent för mellan 500-1000 kronor och 31 procent för mindre än 100 kronor

- Allt fler tycker att det är tryggt och bekvämt att e-handla julklappar och få dem levererade till sitt postombud eller direkt hem i brevlådan. Numera kommer brevbäraren inte bara med julhälsningar veckorna före jul utan även med många julklappar i form av böcker, filmer, kläder och andra storsäljare på nätet, säger Andreas Falkenmark, chef för Meddelande Sverige i Posten Norden.

Undersökningen visar att det kommer att ligga många e-handlade böcker under julgranen. 43 procent av de som e-handlat julklappar anger att de köpt böcker. Precis som tidigare år är även filmer, hemelektronik, kläder, CD-skivor och dataspel populära e-julklappar. En av de varugrupper som växer starkt på nätet just nu är leksaker. 15 procent av de som köpt julklappar på nätet anger att de köpt leksaker.

Om undersökningen
Posten har stämt av julhandeln på internet genom en undersökning av 1000 konsumenter. Som konsumentpanel har Cint använts. Konsumenterna har besvarat frågor under måndagen den 20 december och den absoluta majoriteten av julhandeln har därmed kunnat mätas. Cint är en internetbaserad konsumentpanel bestående av 300 000 konsumenter. Denna ger en representativ bild av det svenska folket fördelat på sex olika regioner i landet och 1000 svarande konsumenter. Cints konsumentpanel används varje kvartal i E-barometern när Posten och Handelns Utredningsinstituts (HUI) mäter e-handelns utveckling.

Nedladdningar


Senast uppdaterad: 2010-12-22 11:25