Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2010-03-29 12:00

Svenskarna vill få sina paket allt snabbare

​Svenskar som handlat på distans verkar vilja ha sina varor allt snabbare. Paketen ligger allt kortare tid hos Posten ombud och allt fler föredrar sms-aviseringen före avisering i brevlådan. Detta framgår av Postens årliga distanshandelsundersökning som publiceras senare i vår.

Sms-avisering, som kommer till mottagaren en dag innan den traditionella avin i brevlådan blir allt populärare bland dem som köper varor på distans. Andelen som föredrar att få sin vara aviserade via ett SMS har på fem år tredubblats. 59 procent av alla distanshandlare föredrar sms-avi, medan endast 20 procent föredrar traditionell postavisering.

 

Det antal dygn en genomsnittlig försändelse ligger hos Postens ombud har också minskat drastiskt. Förra året låg försändelserna i genomsnitt rekordlåga 2,4 dygn hos postombuden innan de hämtades ut. Det kan jämföras med de i genomsnitt drygt tio dagar de låg för tio år sedan. Allt fler uppskattar och utnyttjar dessutom att hämta paket på kvällstid, 51 procent vill fortfarande hämta dagtid men så många som 43 procent utnyttjar hellre möjligheten att hämta paket efter kl 18. Något som följer människors livsmönster och ökar snabbheten i pakethämtningen.

 

- Vi ser en tydlig trend att kunderna vill hämta sina beställda varor allt snabbare. Många som handlar varor på distans skulle annars plockat dem direkt från hyllan och tagit med sig hem. Därför är snabbhet och hög tillgänglighet viktiga faktorer för att distanshandelns ska fortsätta utvecklas i samma positiva riktning som de senaste åren, säger Arne Andersson, e-handelsspecialist på Posten.

 

Vid frågor kontakta:

Posten Medierelationer, tel. 08-23 10 10 eller e-post press@posten.se

 

Posten Norden har bildats genom samgåendet mellan Post Danmark A/S och Posten AB. Koncernen erbjuder kommunikations- och logistiklösningar till, från och inom Norden och har en omsättning på cirka 45 miljarder SEK och cirka 50 000 medarbetare. Verksamheten bedrivs i affärsområdena Breve Danmark, Meddelande Sverige, Logistik och Informationslogistik. Moderbolaget är ett svenskt publikt bolag och huvudkontoret ligger i Solna, Sverige. Läs mer om Posten Norden på www.postennorden.se.


Senast uppdaterad: 2010-03-29 12:00