Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2011-11-11 09:09

e-barometern: Julklappar på nätet för 5,4 miljarder kronor

E-handelns kraftiga tillväxt fortsätter. Trots det allt sämre konjunkturläget är prognosen för 2011 en tillväxt med 10 procent. Allt tyder också på att julhandeln på nätet kommer att slå rekord i år och gå betydligt bättre än den traditionella detaljhandeln. Totalt beräknas julklappshandeln på nätet omsätta 5,4 miljarder kronor Det framgår av e-barometern för tredje kvartalet 2011 som ges ut av Posten, i samarbete med Svensk Distanshandel och HUI Research. 

Mycket tyder på att julhandeln på nätet växer kraftigt i år och att den kommer att gå bättre än i den traditionella detaljhandeln. Drygt hälften av e-handelsföretagen tror på ökad försäljning inför julen jämfört med förra året. Bara var tionde tror på negativ försäljningsutveckling. Att julafton i år inträffar på en lördag gör läget för e-handel perfekt med en hel arbetsvecka innan jul att leverera varorna på.

Bland konsumenterna planerar 36 procent att e-handla julklappar i år. En av tre konsumenter har ännu inte bestämt sig. 16 procent av de som köpt julklappar på nätet tidigare år, planerar i år att lägga en större andel av sina totala julklappsinköp på nätet. De konsumenter som e-julhandlar kommer i genomsnitt att köpa varor för 2 143 kronor.

- Förtroendet för e-handeln blir allt större och leveranserna sker allt snabbare. Det gör att fler konsumenter väljer att slippa att trängas i butiker under julruschen och i stället köper sina julklappar på nätet, förvissade om att varorna kommer att levereras i god tid före jul, säger Arne Andersson e-handelsexpert på Posten.

Favoritjulklapparna att handla på nätet är böcker, filmer (DVD) och leksaker. På männens inköpslista står även hemelektronik medan det på kvinnornas även står kläder.

- Favoriterna på konsumenternas inköpslistor är varor som passar väldigt väl att e-handla. Det är lätt att få en överblick av utbudet och att jämföra priser och sedan få de köpta klapparna levererade ända hem av brevbäraren, säger Arne Andersson.

Totalt förväntas e-handeln med varor omsätta 27,5 miljarder under 2011. Det innebär en tillväxt med 10,0 procent jämfört med förra året. Tillväxten under årets tredje kvartal var 10,8 procent vilket kan jämföras med den traditionella detaljhandelns 0,4 procent. E-handelsföretagens förväntningar inför 2012 är också mycket positiva. Två av tre tror att deras försäljning kommer att öka.

- Konsumenterna blir allt mer försiktiga med hur de spenderar sina pengar. Det gör e-handelns erbjudande allt mer attraktivt. Att i varje ögonblick ha tillgång till bästa pris och ett globalt utbud av varor, är något som många konsumenter efterfrågar, säger Arne Andersson.

 

Nedladdningar


Senast uppdaterad: 2011-11-11 09:09