Posten stärker sitt ombudsnät i dagligvaruhandeln
Posten Norden har tecknat ramavtal med ICA, Coop och Axfood om att utöka samarbetet om postombudsverksamheten. De nya avtalen löper över fem år och målet är att ytterligare öka tillgängligheten till postservice och servicegraden i mötet med våra kunder.
I Sverige har Posten 1 600 postombud där kunderna kan lämna och hämta paket, köpa frimärken och uträtta andra postärenden. Förutom ramavtal med ICA, Coop och Axfood har Posten också individuella avtal med fristående handlare. Från 2011 kommer omkring 75 procent av ombuden att tillhöra de tre stora kedjorna med samarbeten baserade på de nu tecknade ramavtalen som gäller från 1 januari 2011. Resterande ombud kommer att vara handlare som är helt fristående.
- Vi är mycket nöjda med att kunna utöka samarbetet med de tre ledande dagligvarukedjorna i Sverige. De har en hög servicenivå med välbesökta butiker som ofta utgör naven i sina respektive lokalsamhällen. Posten ska finnas där flertalet av våra kunder finns, säger Andreas Falkenmark, chef för Meddelande Sverige i Posten Norden.
Posten svarar för all utrustning och anpassning hos de handlare man samarbetar med. Uppdraget är mycket attraktivt eftersom det genererar både intäkter från Posten och kundströmmar till butiken.
- Vi vill ha långsiktiga samarbeten och ställer höga krav på faktorer som öppettider, tillgänglighet, kvalitet och säkerhet. Dessutom är det viktigt att det finns utrymme för att hantera de paketvolymer som den växande e-handeln genererar, säger Andreas Falkenmark.
Att erbjuda service via ombud i butiker istället för i egna postkontor var helt nytt när Posten tog beslutet för tio år sedan. Idag visar Postens undersökningar att svenskarna uppskattar den ökade tillgänglighet till postservice som ombuden innebär. I genomsnitt är postombuden öppna drygt 10 timmar per dag, sju dagar i veckan, en notering inget annat europeiskt land kan matcha.
- Det är nu tio år sedan vi introducerade modellen med postombud i butik i stället för traditionella postkontor. Beslutet var oerhört framsynt, inte minst eftersom den ständigt växande e-handeln gör att kunderna förväntar sig öppettider och närhet till postservice som vi aldrig hade kunnat erbjuda via de gamla postkontoren, säger Andreas Falkenmark.
Senast uppdaterad: