Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2013-03-05 09:00

Nätet är svenskens nya favoritköpcentrum

Svensk e-handel upplevde under 2012 den största tillväxten sedan 2008. Tillväxten för helåret hamnade på 14 procent, vilket innebär en total omsättning på 31,6 miljarder kronor. Extra anmärkningsvärt är att utvecklingen för e-handel är så stark under en period då svensk detaljhandel i övrigt har haft det tufft. Hemelektronik och kläder är branscher som länge dominerat handeln på nätet, men även inköp av träningskläder och heminredning har blivit allt mer populärt bland svenskarna. Detta presenteras idag i e-barometern, som Posten ger ut i samarbete med Svensk Distanshandel och HUI Research.

Att handla på nätet har idag blivit en naturlig del av vår vardag. Enligt e-barometern ökade e-handeln under 2012 med 14 procent. Därmed fortsätter e-handeln att ta andelar av den totala detaljhandelsmarknaden vars tillväxt endast låg på 2,1 procent under fjolåret. Nio av tio svenskar har någon gång handlat på nätet och nästan tre av tio e-handlar varje månad. Det svenskarna helst köper via nätet är fortfarande hemelektronik och kläder, men fler och fler vågar sig även på att beställa hem mer skrymmande produkter som möbler och sportartiklar. Sport/fritid och heminredning/möbler är också de snabbast växande branscherna, en utveckling som spås fortsätta under 2013.

− ­Den drivande faktorn bakom utvecklingen av e-handeln är konsumenten. Konsumenterna väljer att näthandla för att det är billigt, enkelt och smidigt. Utbud och leveranstider är också avgörande faktorer för ett köp, medan det till exempel i en vanlig matbutik är viktigast med läget för att köpet ska bli av. Leveranssätt kommer att spela en ännu mer avgörande roll i framtiden. Snabba leveranser direkt hem till postlådan eller till lättillgängliga utlämningsställen, gynnar e-handeln och driver tillväxten, säger Arne Anderson, e-handelsexpert på Posten.

Fortfarande sköts de flesta e-handelsköpen från datorer, men mobilen och surfplattan tar allt större plats – nästan var femte konsument har under 2012 använt sig av sin smartphone eller surfplatta för att genomföra ett köp på nätet. Samtidigt har bara var tionde konsument gjort sitt senaste köp via en mobil enhet.

− Sverige är ett smartphone-tätt land, men en av orsakerna till att inte fler personer genomför sina e-handelsköp från telefonen eller läsplattan är att få företag har mobilanpassade hemsidor. Det kommer att bli en viktig konkurrensfaktor för e-handlare framöver, säger Arne Andersson.

Om e-barometern

Posten följer i samarbete med Svensk Distanshandel och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på en konsument- och en företagsundersökning. Information till denna rapport har samlats in under ett år och bygger på intervjuer, som genomförts fyra gånger under året, med företag med försäljning över internet, samt fem undersökningar med ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning 18–79 år. Konsumentundersökningarna har

genomförts med hjälp av TNS SIFOs internetpanel. Det innebär att resultaten är representativa för de cirka 90 procent av Sveriges befolkning som har tillgång till internet. Mer detaljer om undersökningarna som genomförts finns i bifogad e-barometer.

Nedladdningar


Senast uppdaterad: 2013-03-05 09:00