Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2014-12-23 16:00

PostNords brevbärare delar ut 24,3 miljoner julkort i år

PostNord uppskattar att svenskarna skickat 24,3 miljoner julkort i år. Idag är brevbärarna ute på den sista rundan innan julafton för att dela ut en stor andel av svenska folkets julhälsningar och tiotusentals små paket i form av e-handlade julklappar.

PostNords prognos visar att brevbärarna i år delat ut 24,3 miljoner julkort runt om i Sverige. Trots modern teknik är traditionen med julkort fortsatt stark. 8 av 10 svenska hushåll föredrar att få sina julkort fysiskt i brevlådan enligt PostNords julkortsundersökning. Att skriva och skicka julkort ses som en del av julförberedelserna och sprider julstämning.

– Personliga och handskrivna hälsningar behåller sin ställning som det populäraste sättet att få och skicka julhälsningar. En anledning till julkortens popularitet kan vara att vår allt mer digitala livsstil behöver en motpol i form av en fysisk julhälsning i brevlådan, säger PostNord Sveriges chef Anders Holm.

Trots att julkortet fortsatt är populärt minskar volymerna varje år. 2013 skickade svenskarna 26,8 miljoner julkort, dvs 2,5 miljoner fler än i år. Brevbärarna delar istället ut allt fler e-handlade julklappar. Antalet e-handlade julklappar som delas ut av PostNord i form av små paket direkt i svenskarnas postlådor har i år ökat med 13 procent*.

– Våra brevbärare delar numera inte enbart ut svenska folkets julhälsningar utan också en allt större andel av deras julklappar. Svenskarna har i år e-handlat julklappar som aldrig förr. En majoritet av svenskarna föredrar att få sina paket levererade hem i postlådan, vilket är extra tydligt för våra brevbärare idag, säger Anders Holm.

PostNords julkortsundersökning är genomförd av TNS SIFO på uppdrag av PostNord. Undersökningen genomfördes under perioden 5-12 november 2014 med 1 200 telefonintervjuer med ett riksrepresentativt urval av den svenska befolkningen som är 20 år och äldre.

*Avser perioden 15 november till 21 december

Nedladdningar


Senast uppdaterad: 2014-12-23 16:00