Så returnerar du smidigt dina e-julklappar
Nästan varannan svensk har i år köpt julklappar på internet. Enligt en undersökning* från PostNord skedde 25 procent av svenskarnas julklappsinköp på nätet. PostNords e-handelsexpert tipsar om vad du bör tänka på vid byte eller retur av de e-handlade julklapparna.
Fram till och med den 19 december i år hade cirka 25 procent av svenskarnas julklappsinköp skett via internet. 46 procent av svenskarna har e-handlat julklappar för i genomsnitt 1316 kronor. Det innebär att svenskarna e-handlat julklappar för 4 miljarder kronor. De populäraste julklapparna köpta via nätet var böcker, kläder/ skor och hemelektronik.
− Fler och fler svenskar handlar julklappar på nätet och får dem levererade till sitt ombud eller direkt hem i brevlådan. Att returnera eller byta en julklapp som blivit fel eller inte hade rätt storlek är oftast enkelt. Det finns ändå några saker att tänka på för att göra de eventuella returerna så smidiga som möjligt, säger Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.
Fem tips för smidig retur av e-handlade julklappar
- Om du packat om en e-handlad julklapp till någon annan så är det viktigt att komma ihåg att spara returfraktsedeln som ofta ligger med i paketet och ge den till personen som ska skicka tillbaka varan.
- Returerna gärna i originalkartong om det går. Försök att förpacka det som du fick det så att varan inte går sönder.
- 14 dagars ångerrätt har du alltid, men flera företag erbjuder längre tid, så det är bra att ha koll på sista returdagen.
- Om du har gett retursedlar till den som fått julklappen bör du också kolla upp om det kostar att returnera klappen, så att den som gör själva returen är medveten om att eventuell kostnad kan tillkomma.
- Håll koll på att du får en återbetalning på varan och kontakta företaget om så inte är fallet. Begär även kvitto på returen så att du kan bevisa att varan returnerats.
*PostNord har låtit TNS SIFO fråga 1300 konsumenter om deras julklappsinköp i år. Undersökningen genomfördes den 18-19 december vilket innebär att mer parten av årets julklappsinköp på internet har kunnat mätas. Undersökningen har genomförts med ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning mellan 18-79 år med hjälp av TNS SIFOs webbpanel. Motsvarande undersökning har genomförts under samma tidsperiod 2013, 2012 och 2011.
Senast uppdaterad: