Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2015-12-01 12:42

Svenskarna handlade varor för 2,3 miljarder kronor på Black Friday

Black Friday blev en stor köpfest för svenska handlare och konsumenter. Var femte svensk handlade fredagen den 27 november varor på rea under Black Friday för ett sammanlagt värde om 2,3 miljarder kronor. 95 procent av alla inköp skedde från svenska handlare, såväl via nätet som i fysiska butiker. Det framgår av en undersökning som PostNord låtit genomföra den 28-30 november*.

Black Friday har länge markerat startskottet för julhandeln i framförallt USA, men har tidigare gått relativt obemärkt förbi i Sverige. De svenskar som handlat julklappar på Black Friday har framförallt vänt sig till utländska webbutiker. Men nu är Black Friday också välkänt och etablerat i Sverige.

Nio av tio svenskar anger i en ny undersökning att de uppmärksammade att många butiker hade tillfällig rea fredagen den 27 november och var femte svensk handlade varor som var prisnedsatta. Drygt var tionde svensk handlade reavaror i fysiska butiker och en något större andel handlade prissänkta varor ifrån webbutiker. I genomsnitt handlades varor för 1 576 kronor per handlande person. De varor som flest köpte var kläder och hemelektronik.

Av undersökningen framgår att endast drygt en procent av svenskarna handlade reavaror från utländska webbutiker på Black Friday. Detta till ett sammanlagt värde om cirka 115 miljoner kronor.

- Den gångna helgen har vi sett hur näthandeln tagit sig till ytterligare en ny nivå i Sverige och blivit ännu viktigare för svenska detaljhandelsföretag. Med kraft har både svenska handlare och konsumenter nu tagit till sig fenomenet Black Friday och befäst den helgen som det stora startskottet för julhandeln, säger PostNords e-handelsexpert Arne Andersson.

Den enorma anstormningen den gångna helgen innebär att PostNord nu har mycket höga paketvolymer att hantera på terminaler, i brevbäringen och hos postombuden.

- Verkligheten har vida överstigit alla de prognoser vi hämtat in från våra kunder vilket gör att det varit en mycket intensiv natt på våra terminaler. Vi har tagit in extra resurser för att säkra att leveranserna sker till mottagarna så snabbt som möjligt, säger Arne Andersson.

PostNords undersökningar visar att svenskarna kommer att handla drygt 25 procent av alla sina julklappar på internet i år. Prognosen är att vi kommer att e-handla julklappar för drygt 5,5 miljarder kronor i år. Det är hela 40 procent mer än under 2014.

Fakta från undersökningen

  • 91 procent av Sveriges befolkning uppmärksammade att det var Black Friday fredagen den 27 november

  • 21 procent av svenskarna handlade varor på reafredagen den 27 november för i genomsnitt 1 576 kronor.

  • 12 procent av svenskarna handlade varor på rea i webbutiker och 11 procent i fysiska butiker (Två procent handlade både i fysiska och webbutiker, 10 procent i enbart webbutiker och nio procent i enbart fysiska butiker)

  • De varor som flest handlade på rea under fredagen 27/11 var kläder (6,7 %), hemelektronik (5,9 %), heminredning (2,3%), skönhet/hälsa (2,1%) och data-/TV-spel (1,9%)

  • 1,5 procent av Sveriges befolkning handlade varor på rea från utländska sajter under fredagen den 27 november för i genomsnitt 1150 kronor. Det innebär att det handlades reavaror för 115 miljoner kronor från utländska butiker under Black Friday.

* Undersökningen genomfördes av TNS SIFO bland ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning mellan 18-79 år. Antal respondenter uppgick till 2446 och undersökningen genomfördes med TNS SIFOs webbpanel.


Senast uppdaterad: 2015-12-01 12:42