Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2016-11-10 08:00

E-handelsåret går mot en stark avslutning – julhandeln på nätet beräknas öka med 24 procent

Svensk e-handel ökade med 15 procent under tredje kvartalet jämfört med motsvarande period föregående år. Livsmedelsförsäljningen och sporthandeln visar starkast tillväxt. E-handelsåret går mot en stark avslutning där julklappsköpen på nätet beräknas öka med 24 procent eller 1,2 miljarder. Det framgår av e-barometern Q3 2016 som ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Sporthandeln fortsätter att visa stark tillväxt på nätet och växer nu snabbare än både bygghandeln och möbelhandeln, vars utvecklingstakt sjunkit något efter de senaste årens stora tillväxttal. Sporthandeln ligger därmed som andrabransch bakom livsmedelsaktörerna i fråga om tillväxt, med en tillväxt om 26 procent. De mer mogna branscherna visar även de en god tillväxt under kvartalet. Elektronikförsäljningen ökade med 13 procent samtidigt som försäljningen av böcker/media ökade med 10 procent.

Starkast tillväxt på internet har fortsatt livsmedelsförsäljningen där det framförallt är så kallat lösplock som driver de höga tillväxtsiffrorna för livsmedelshandlarna. Branschen ökade med 31 procent. Etablerade dagligvaruaktörer som successivt klivit in på den digitala marknaden ses bidra till fortsatt tillväxt också framöver.

– Livsmedelsförsäljningen på nätet fortsätter sin starka tillväxtbana när de stora aktörerna successivt kliver ut på nätet. Elektronikbranschen på nätet visade under Q3 sin bästa tillväxtsiffra hittills i år vilket är extra spännande då branschen har det tufft överlag, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Svenskarna planerar att handla 3 av 10 julklappar på nätet och e-handelsåret ses därmed få en stark avslutning. Utvecklingen ses framförallt drivas av bekvämlighet och tillgänglighet samt önskan om att slippa trängas i julhandeln. Under 2015 spenderade svenskarna 5 miljarder på julklappar på nätet. I år beräknar svenskarna att de kommer handla julklappar för 6,2 miljarder kronor vilket skulle innebära att julhandeln på nätet ökar med 24 procent.

– Julen ser ut att bli fröjdefull för många e-handlare i år. Prognosen för årets julhandel på nätet är otroligt stark och allt fler svenskar gör sina julklappsinköp online. E-handeln som försäljningskanal spås ta en hel del andelar under årets mest intensiva försäljningsperiod, från att cirka en fjärdedel av julklappsinköpen gjordes online i fjol till en knapp tredjedel i år, fortsätter Carin Blom.

Prognosen för den totala e-handeln för 2016 ligger kvar på 16 procent eller 8 miljarder kronor. Det innebär att e-handeln i Sverige beräknas ha omsatt 58,1 miljarder kronor i slutet av 2016.

E-barometern i korthet:

  • E-handeln ökade med 15 procent under tredje kvartalet 2016.
  • De branscher som ökade mest under perioden var livsmedel (31 procent) samt sport-och fritid (26 procent).
  • De mest e-handlade varorna under perioden var kläder och skor (35 procent e-handlade mode i snitt per månad under Q3 2016) respektive mediaprodukter (28 procent e-handlade media i snitt per månad).
  • Prognosen för helåret 2016 ligger kvar på 16 procent, vilket betyder att e-handeln i Sverige skulle omsätta drygt 58 miljarder kronor.
  • 3 av 10 julklappar värdemässigt kommer att köpas på nätet i år.
  • 6 av 10 e-handelsföretag tror att försäljningen kommer att öka under årets julhandel.

Om e-barometern
PostNord följer i samarbete med Svensk Digital Handel (tidigare Svensk Distanshandel) och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handeln. E-barometern publiceras en gång per kvartal och bygger på en konsument- och en företagsundersökning.

E-barometern Q3 2016 baseras på information som samlats in från detaljhandelsföretag i oktober 2016. Totalt 369 företag som säljer varor över internet deltog i mätningen. Företagsmätningen genomfördes 4–21 oktober 2016.

Fyra konsumentundersökningar har genomförts med hjälp av TNS SIFO:s webbpanel. Alla undersökningar är gjorda med ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning i åldrarna 18-79 år. Den första undersökningen genomfördes i augusti 2016 med sammanlagt 1 686 respondenter. Den andra genomfördes i september 2016 med 1 651 respondenter. Den tredje och fjärde undersökningen genomfördes i oktober 2016 med 1 603 respektive 3 001 respondenter. Webbundersökningarna är representativa för de 95 procent av Sveriges befolkning som har tillgång till internet.

Ladda ner hela e-barometern Q3 2016 här: www.postnord.se/ebarometern
 

* Källa: D-food index, Svensk Digital Handel


Senast uppdaterad: 2016-11-10 08:00