Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2016-12-23 11:22

PostNords brevbärare delar ut 22 miljoner julkort i år

PostNord uppskattar att svenskarna skickat drygt 22 miljoner julkort i år, vilket är i nivå med 2015. Idag, dagen före julafton, är brevbärarna ute på sista rundan inför jul med såväl julkort som mindre paket som svenskarna e-handlat.

PostNords prognos visar idag att brevbärarna i år delat ut drygt 22 miljoner julkort runt om i Sverige. Trots många digitala alternativ är traditionen med fysiska julkort fortsatt stark; 8 av 10 svenska hushåll föredrar att få sina julkort i brevlådan enligt PostNords julkortsundersökning*. Att skicka fysiska julkort är en kär tradition som vi fortsätter med för att visa omtanke och för att göra andra glada.

– Personliga och handskrivna hälsningar behåller sin ställning som det populäraste sättet att få och skicka julhälsningar, även bland yngre. Att skriva och skicka julkort ses som en del av julförberedelserna och sprider god julstämning, säger PostNord Sveriges VD Anders Holm.

Antalet e-handlade paket som skickas med PostNord ökar, till exempel slogs nytt paketrekord natten till den 20 december då 533 000 paket passerade genom PostNords paketterminaler. I år hade svenskarna fram till den 19 december e-handlat julklappar för 5,6 miljarder kronor och slutsiffran beräknas landa på totalt 7,3 miljarder, enligt PostNords julklappsundersökning**. Av undersökningen framgår att drygt 35 procent av svenskarnas julklappar handlats via internet, vilket är sju procentenheter fler än förra året.

– I veckan har vi kört ut hundratusentals julklappar till butiker och postombud och idag delar våra brevbärare ut mängder av julhälsningar och julklappar till svenska folket i form av julkort och små paket. Det har varit en mycket intensiv period där alla våra medarbetare anstränger sig för att göra det lilla extra så att alla klappar och hälsningar kommer fram i tid, säger Anders Holm.  

*Om PostNords julkortsundersökning 
Resultatet bygger på en telefonundersökning som Kantar SIFO gjort på uppdrag av PostNord AB. Undersökningen genomfördes under perioden 14-21 november 2016. SIFO genomförde 1 224 telefonintervjuer med ett riksrepresentativt urval av den svenska befolkningen som är 20 år och äldre.

**Om PostNords julklappsundersökning
PostNord har låtit Kantar SIFO fråga 1 993 konsumenter om deras julklappsinköp i år. Undersökningen genomfördes den 17-19 december 2016. Undersökningen har genomförts med ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning mellan 18-79 år med hjälp av Kantar SIFOs webbpanel.
 

Nedladdningar


Senast uppdaterad: 2016-12-23 11:22