Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2017-05-31 09:00

E-handelskonsumtionen ökade med 14 procent under april

Något lägre utlandskonsumtion under april månad och en påsk som ägnades åt annat än nätshopping. E-handelskonsumtionen ökade med 14 procent under månaden jämfört med samma period i fjol, det visar PostNords konsumtionsrapport e-barometern [konsument]*.

Under april månad e-handlade en något lägre andel svenskar, ungefär 63 procent, än en snittmånad då 67 procent av befolkningen handlar på nätet. De varor som e-handlades mest under april var mode, skönhets- och hälsoprodukter samt böcker och media, precis som under föregående månader. Där vi ser störst förändring mot i fjol och där andelen konsumenter som e-handlat har ökat mest är inom segmenten livsmedel och heminredning och möbler.

Ungefär 15 procent av svenskarna e-handlade från utländska sajter under månaden, vilket även det är något lägre än vad vi sett tidigare under året. De länder som är populärast att handla ifrån är desamma som tidigare under året, Kina ligger i topp och följs av Storbritannien och Tyskland. Vart femte e-handlade paket kom från en utländsk sajt under april.

Det är knivskarp konkurrens inom detaljhandeln idag, inte minst eftersom det är lika enkelt att handla från en butik i ett annat land som från en i Sverige. Svenska butiker har dock fördelar gentemot de utländska, till exempel genom snabbare leveranser, bättre lokalkännedom och en mer lättillgänglig kundtjänst. De utländska aktörerna vässar sig ständigt även på dessa områden, och svenska aktörer kan inte slå sig till ro.

- För att möta den utländska konkurrensen behöver vi fortsätta utveckla våra erbjudanden och vara på tårna. Vi behöver jobba betydligt mer med relevans, med enkelhet i köpresan och med att skapa en wow-upplevelse, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige.

Du hittar rapporten här: postnord.se/ebarometern-konsument

*Rapporten bygger på en konsumentundersökning med cirka 1500 respondenter ur ett riksrepresentativt urval mellan åldrarna 18 och 79 år. Undersökningen genomfördes under maj med Kantar Sifo webbpanel, vilket gör det representativt för de 95 procent av Sveriges befolkning som har tillgång till internet. 


Senast uppdaterad: 2017-05-31 09:00