Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2017-11-03 08:30

Julhandeln fortsätter att flytta ut på nätet– var tredje julklapp kommer att köpas online

Svenskarna uppskattar att de kommer att handla julklappar för cirka 20 miljarder kronor i år, varav 6,4 miljarder kronor via e-handel. Det innebär att var tredje julklapp kommer att inhandlas via internet i år. Det framgår av PostNords julprognos, baserad på kommande e-barometern för Q3 2017*.

Förra året e-handlade svenska konsumenter julklappar för cirka 5,5 miljarder. I år spås alltså den siffran öka med hela 14 procent. Det innebär också att var tredje julklapp kommer att inhandlas på nätet i år, vilket kan jämföras med julhandeln 2014 då 24 procent av julklapparna handlades online. De främsta skälen till att e-handeln tar marknadsandelar under julhandeln är att det är bekvämt och enkelt.

– Allt större andel av julklappsinköpen flyttar online, andelen blir större och större för varje år som går. Jag tror att många konsumenter vill ha möjlighet att handla från ett större utbud, jämföra priser och slippa trängas i butiker. Helt enkelt göra smidiga julklappsinköp hemifrån, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige.

Varannan person (46 procent) anger att de kommer att e-handla julklappar och högst är andelen bland 18-49-åringarna, där nästan 7 av 10 tänker köpa en del av sina julklappar på nätet. Dessutom säger nästan hälften av dessa att de kommer att köpa mer än hälften av julklappsinköpen online, och var tionde respondent kommer att handla samtliga sina julklappar online. Böcker är den givna julklappen, följt av kläder och leksaker. Enligt undersökningen planerar var femte konsument att handla flertalet av sina julklappar redan före den 1 december. Bland dem som tänker e-handla julklappar är andelen ännu större; cirka fyra av tio ska e-handla julklapparna före december.

Allt tyder alltså på att paketvolymerna kommer att öka kraftigt även inför denna jul. Det gör det ännu viktigare att säkerställa att hanteringen av alla paket fungerar. PostNord stärker därför upp alla delar av verksamheten, allt från effektiviteten på terminalerna till leveranserna till butikerna och till slutkund. Det kommer att bli högt tryck både hos ombuden och på hemleveranserna. För att möta det ökade trycket har PostNord bland annat anslutit fler ombud och stärkt kapaciteten hos de befintliga serviceställena så att de kan serva flera kunder parallellt. Samtidigt förlänger vi öppettiderna hos kundtjänst, levererar paket på lördagar och sätter in extra transporter under julperioden.

– Som alltid är julen den mest intensiva perioden under året, inte bara för konsumenter och detaljister utan även för oss distributörer. Det kommer att välla in julklappar på våra terminaler som ska vidare ut i butiker, till ombud, ner i postlådan eller direkt hem till konsumenterna. Ett tips inför denna jul, i och med att volymerna kommer att vara skyhöga, är att vara ute i god tid, speciellt om du handlar från utländska sajter, säger Carin Blom. 

*Baseras på data från kommande e-barometer tredje kvartalet 2017, vilken ges ut av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

Om e-barometern

PostNord följer i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handel. E-barometern följer utvecklingen inom hela den digitala detaljhandeln, både bland renodlade e-handelsföretag och bland kedjor. Det här pressmeddelandet bygger på statistik som samlats in till e-barometern som publiceras den 7 november 2017.

E-barometern bygger på information som samlats in från företag i oktober 2017. 369 företag deltog i undersökningen.

En konsumentundersökning genomfördes i oktober 2017 med ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning i åldrarna 18-79 år med hjälp av TNS SIFOs webbpanel. Sammanlagt deltog 3 000 respondenter i undersökningen.

Då det är en webbundersökning är resultaten representativa för de 95 procent av befolkningen som har tillgång till internet.


Senast uppdaterad: 2017-11-03 08:30