Retro inleder nya frimärksåret
Den 12 januari ger PostNord ut årets första svenska frimärken. Temat är retro, ett begrepp som signalerar en återgång till tidigare stilar, och för klassiska saker som blir populära igen.
– Idag skickar vi många hälsningar via e-post eller sociala medier, samtidigt som de flesta uppskattar det personliga i att få ett riktigt brev eller kort. Ett handskrivet brev eller ett gammalt vykortsmotiv kan verkligen vara retro, säger Britt-Inger Hahne, frimärkschef i PostNord.
Frimärkena Retro lyfter fram tidigare trender och moden. För att placera motiven i nutid har de kryddats med moderna saker som platt-TV, mobil och laptop. Närvaron av moderna föremål illustrerar den dialog mellan gammalt och nytt som förekommer i de flesta hem.
– Passionen för retro finns idag hos många unga familjer, som min egen. Vi har både stringbokhyllor och klassiska porslinsserier hemma, säger illustratören Henning Trollbäck som format retrotemat till en vandring genom en bostad från hallen via köket till vardagsrummet.
Från den 12 januari finns de nya frimärkena att köpa hos PostNords ombud och via postnord.se.
Fakta om de nya frimärkena:
- Retro. Frimärkena är utformade av Henning Trollbäck och köps i häfte om tio frimärken och fem motiv. Valören är för inrikes hälsningar och brev (6,50 kronor) upp till 50 gram.
- Stringhylla. Frimärket är utformat av Henning Trollbäck. Förpackningen är rulle med 100 frimärken och ett motiv. Valören är 19,50 kr, för utrikes hälsningar och brev upp till 50 gram.
Bilder
Senast uppdaterad: