Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2017-09-27 09:30

Svenska e-handelssajter glödheta

Intresset för svenska e-handelssajter ökar i samtliga nordiska länder. Över 250 000 av våra nordiska grannar e-handlar från Sverige varje månad*. Mest populärt är det i Finland, där 20 procent har handlat från svenska e-handelsbutiker. Det framgår av PostNords ”E-handeln i Norden – halvårsrapport 2017”.

20 procent av finländarna, 14 procent av danskarna och 13 procent av norrmännen har handlat från svenska e-handelsbutiker under första halvåret i år.

­– En tydlig trend bland de nordiska e-handelskonsumenterna är ett ökat krav på flexibla leveranser på mottagarens villkor. Utvecklingen har nu nått så långt att bristande valfrihet i leveransen i praktiken kan leda till färre affärer, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Fyra av fem nordiska e-handelskonsumenter säger att de vill kunna välja det leveransalternativ som passar dem bäst, men långtifrån alla får den möjligheten. I Danmark och Finland får cirka tre av fem välja hur de ska få sin vara levererad, i Sverige och Norge får endast drygt två av fem välja. En av fyra nordbor, och ännu fler svenskar, har avstått från att handla en vara när de inte fått möjlighet att välja leveransalternativ.

En betydande del av de nordiska konsumenterna anser även att det är viktigt med flexibilitet som gör att man själv kan påverka leveransen. Var tredje nordbo vill ha möjlighet att kunna ändra leveranssätt under leveransens gång, till exempel ändra från hemleverans till att hämta på ett utlämningsställe.

Transparens och information om leveransen under resans gång är också något som värderas allt högre av konsumenterna. Även om en majoritet ger informationen i samband med sin senaste leverans ett gott betyg finns klara förbättringsmöjligheter inom detta område.

– PostNord utvecklar hela tiden nya tjänster för att förbättra kundupplevelsen. Mottagarappen är ett bra exempel. Jag behöver inte längre fråga mig var, när eller hur min vara levereras – allt finns överskådligt i appen. Dessutom finns möjligheten att ändra leveranssätt och hålla koll på sina returer, säger Carin Blom,.

De yngre konsumenterna driver på utvecklingen inom den nordiska e-handeln. Rapporten visar tydligt att det är denna grupp som handlar mest frekvent med mobilen, ställer högst krav på leveransinformation och är mest villiga att prova nya innovativa leveransalternativ, som exempelvis leverans till bilens baklucka eller innanför ytterdörren när du inte är hemma.

Ladda ner hela rapporten här: http://www.postnord.se/ehandelninorden 

*Genomsnittet per månad januari-juni 2017.

Rapporten bygger på konsumentundersökningar genomförda med ett riksrepresentativt urval av befolkningen i åldrarna 18-79 år i respektive land. Undersökningarna har genomförts med hjälp av TNS SIFO:s webbpanel. Sammanlagt deltog 9 767 respondenter i Sverige, 10 918 i Danmark, 11 172 respondenter i Norge och 15 869 respondenter i Finland.


Senast uppdaterad: 2017-09-27 09:30