Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2019-11-04 07:00

Allt fler lägger en större del av julklappsbudgeten på nätet

Över 50 procent av de svenskar som planerar att köpa julklappar online kommer också att lägga halva julklappsbudgeten på e-handlade klappar. Det visar PostNords kommande rapport E-barometern för kvartal tre.

I år planerar sex av tio julklappshandlande svenskar att köpa en eller flera julklappar på nätet, vilket är lika stor andel som förra året. Bland de svenskar som planerar att handla julklappar på nätet är det allt fler som planerar att lägga mer än hälften av julklappsbudgeten online, från förra årets 42 procent till årets 54 procent.

- Vi ser fortsatt att allt fler gör en allt större del av sina köp på nätet, något som  gäller för julklappar precis som för allting annat, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Många konsumenter planerar att göra julklappsköp under Black Friday, som i år infaller den 29 november. Sedan några år markerar Black Friday, som alltid infaller sista fredagen i november, starten på julhandeln. Det vanligaste är dock att göra sina julklappsköp under första halvan av december. De vanligaste produktkategorierna för julklappsköp på nätet är böcker och media, kläder och skor, samt barnartiklar och leksaker.

- Det är roligt att se att julklappsboken verkar stå sig bra. De här siffrorna inkluderar ju inte de digitala tjänsterna för ljudböcker och e-böcker, som vi vet växer kraftigt, utan avser bara fysiska produkter. Ändå är det den vanligaste julklappskategorin online, säger Carl-Fredrik Teder.

I E-barometern, som släpps den sjunde november är det tydligt att Black Friday är en fortsatt stor e-handelshögtid. Tre av tio svenskar planerar att handla under Black Friday i år, lika många som för ett år sedan. Av dem är det 35 procent som planerar att lägga mer än hälften av budgeten online. Under Black Friday är hemelektronik den produktkategori som dominerar.

Om e-barometern

PostNord följer i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research den svenska detaljhandelns utveckling inom e-handel. E-barometern följer utvecklingen inom hela den digitala detaljhandeln, både bland renodlade e-handelsföretag och bland kedjor. Det här pressmeddelandet bygger på statistik som samlats in till E-barometern som publiceras den 7 november 2019. Rapporten kommer att publiceras här.


Senast uppdaterad: 2019-11-04 07:00