Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2019-09-05 15:00

E-barometern Q2: Ovanligt med fri retur inom svensk e-handel

69 procent av de svenska e-handlarna erbjuder inte sina kunder fria returer. Dessutom har konsumenternas förväntan på fria returer sjunkit markant sedan samma period förra året. Det visar PostNords rapport E-barometern för andra kvartalet.

Sju av tio svenskar har e-handlat någon gång under andra kvartalet 2019 och hälften av dem gjorde det direkt i mobilen.

I E-barometern Q2, som har tittat närmare på både leveranser och returer, framkommer att 69 procent av e-handelsföretagen inte erbjuder fria returer. Dessutom har andelen konsumenter som tycker att det är viktigt med fria returer sjunkit från 86 till 79 procent.

- Resultaten av undersökningen kan tyda på en ökad förståelse för returlogistikens komplexitet och hållbarhetspåverkan, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Rapporten visar också att e-handlarna har olika inställning till fri frakt. 14 procent av e-handlarna uppger att de tidigare erbjudit fri frakt på alla försändelser, men nu upphört med detta. Dock är det fortfarande ungefär hälften av e-handlarna som erbjuder fri frakt över ett visst ordervärde.

Några insikter från rapporten

  • Totalt växer e-handeln under andra kvartalet 2019 med 13 procent
  • 70 procent av svenskarna har e-handlat under andra kvartalet 2019 och hälften av dem genomförde ett köp via en mobiltelefon
  • Dagligvaruhandeln på nätet växer mest med 24 procent
  • 69 procent av e-handelsföretagen erbjuder inte fria returer

Ladda ner hela rapporten E-barometern Q2, som ges ut i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research här. 


Senast uppdaterad: 2019-09-05 15:00