Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2019-05-29 15:59

PostNord inför kapacitetstillägg under högsäsong

Under perioden 25 november 2019 till 17 januari 2020 tar PostNord ut ett kapacitetstillägg om 4 kronor per kolli på vissa tjänster. Kapacitetstillägget tas ut för att kompensera för de ökade kostnader som uppkommer under denna period.

E-handeln fortsätter att utvecklas positivt. Senaste E-barometern visar att e-handeln ökade med 15 procent under första kvartalet. Denna ökning är positiv för branschen, men skapar också utmaningar för såväl transportföretagen som för deras kunder under årets främsta högsäsong, som börjar i samband med Black Friday. Flera av de kapacitetsstärkande åtgärder som måste vidtas blir extra dyra under högsäsongen. Volymerna är också stora under perioden, bland annat till följd av många returer.

– Med rådande chaufförsbrist och hög efterfrågan på transporter ökar kostnaderna för transportkapacitet, vilket blir extra tydligt under högsäsong. Ingen affärsverksamhet kan dimensioneras utifrån de extra resurser som måste sättas in, det gäller att hitta en balans mellan normalläge och förmågan att hantera extrema toppar. Ett sätt att hantera frågan är prisvariationer mellan säsonger, något som tillämpas i flera länder och branscher, säger Annemarie Gardshol, vd PostNord Sverige.

För att kunna hantera de extra kostnader som uppkommer inför PostNord ett kapacitetstillägg under perioden 25 november 2019 – 17 januari 2020. Kapacitetstillägget gäller för PostNords avtalskunder som skickar med tjänsterna PostNord MyPack Collect, PostNord MyPack Home, PostNord Return Drop Off och PostNord Return Pickup. Alla kollin som skickas med dessa tjänster, oavsett destination, kommer att debiteras kapacitetstillägget på 4 kronor per kolli.

För att möta utmaningen med stora volymer under kort tid och för att minimera påverkan för kunder och slutkonsumenter vidtar PostNord en rad åtgärder under perioden. Till exempel:

  • Hyr in extra transportkapacitet i form av lastbilar och chaufförer.
  • Anställer extrapersonal.
  • Utökar öppettider på utlämningsställen.
  • Öppnar tillfälliga utlämningsställen under perioden.
  • Levererar hem till mottagarna på helger.

Senast uppdaterad: 2019-05-29 15:59