PostNord mest hållbart i logistikbranschen enligt svenskarna
PostNord är enligt svenska konsumenter det mest hållbara logistikvarumärket. För första gången har PostNord kommit i toppen av branschen i varumärkesstudien Sustainable Brand Index.
PostNord hamnar i topp och slår andra logistikaktörer i hållbarhet. Det visar Europas största varumärkesunderökning med fokus på hållbarhet, där 18 600 svenska konsumenter har tillfrågats. Vinnarna av Sustainable Brand Index 2019 offentliggjordes den 11 april i Stockholm.
– Vi är mycket glada över att ha fått det här fina omdömet från Sveriges konsumenter. Det är ett kvitto på att vi är på rätt väg med vårt hållbarhetsarbete. Vi har tidigare fått omnämnanden, men detta är första gången vi får ett erkännande som bäst i branschen, säger Sofia Leffler Moberg, koncernens globala hållbarhetschef.
PostNords hållbarhetsarbete sker på flera fronter. Effektiviseringar, att köra fordon bränslesnålt och med full last, samköra brev och paket samt spara energi i lokaler är bara några av de saker PostNord gör.
Sustainable Brand Index B2C är en varumärkesstudie om hållbarhet inom konsumentmarknaden i Sverige. Studien bygger på en undersökning forskning bland svenska konsumenter och visar hur varumärken uppfattas inom miljö och socialt ansvar.
Rankingen är en kombination av både miljömässigt och socialt ansvar, baserat på definitionen av hållbarhet enligt FN:s hållbara utvecklingsmål.
Studien från ett konsumentperspektiv startade 2011 och sedan 2017 genomförs den även från ett beslutsfattarperspektiv.
Läs mer om Sustainable Brand Index här
Läs mer om PostNords hållbarhetesarbete på postnord.com
Bilder
Senast uppdaterad: