Julkortsboom i pandemins spår
I år har svenskarna skickat 18,8 miljoner julkort, det visar PostNords årliga julkortsprognos. Det är en rejäl ökning från förra årets 14,5 miljoner, och en indikation på hur viktigt det är att hålla kontakten i svåra tider. Idag går brevbärarna den sista rundan för att dela ut julkort och små e-handlade julklappar till landets alla hushåll. Julhandeln på nätet har varit lika livlig som tidigare, och e-handelns andel av julklappsköpen har ökat till 57 procent.
Julkortsskickandet har minskat under en rad år, precis som andra typer av fysiska brev. 2020 har varit ett annorlunda år på många sätt, och för första gången på decennier ökar antalet skickade julkort stort.
– Vi skickar julkort för att visa omtanke och göra mottagaren glad, för att hålla traditionen levande och ha kontakt med våra nära och kära, visar PostNords undersökning*. Det är viktigt för många av oss, och det har helt tydligt varit extra viktigt just i år när vi inte haft möjlighet att träffas som vi brukar, säger Elisabeth Hansson, chef för brevaffären i PostNord Sverige.
Ett alternativt sätt att skicka julkort är tjänster där digitala bilder omvandlas till kort på papper som skickas till mottagarens postlåda. I år skickades nästan 1,3 miljoner av PostNords Riktiga Vykort under perioden 1 – 21 december. Det är en ökning med 110 procent jämfört med samma period förra året. Största gruppen köpare var personer i åldersgruppen 55-64, medan det 2019 var flest i åldersgruppen 24-34 som använde tjänsten.
- Det är en helt otrolig ökning, och extra roligt att vi ser att fler åldersgrupper har upptäckt Riktiga Vykort. Det är ett väldigt smidigt sätt att hålla kontakten med släkt och vänner under hela året och ett bra alternativ för den som vill göra sin julhälsning mer personlig med en egen bild, eller kanske bara har bråttom, säger Elisabeth Hansson.
E-handlade julklappar ökar stadigt år från år. Fram till den 16 december i år hade svenskarna e-julhandlat för 11 miljarder kronor. En fjärdedel har gjort alla sina julklappsinköp på nätet och mer än varannan svensk har gjort minst 80 procent av sina inköp online. Totalt uppgav konsumenterna att de julhandlat för 19 miljarder fram till den 16 december.
*Om PostNords julkortsundersökning
Resultatet bygger på en telefonundersökning som Kantar SIFO gjort på uppdrag av PostNord. Undersökningen genomfördes under perioden 30 november – 7 december 2020. SIFO genomförde 1 190 telefonintervjuer med ett riksrepresentativt urval av den svenska befolkningen som är 20 år och äldre.
Nedladdningar
Senast uppdaterad: