Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2021-12-23 07:46

Julkorten håller ställningarna

I år har svenskarna skickat 16,7 miljoner julkort, det visar PostNords årliga julkortsprognos. Det är en minskning jämfört med fjolårets boom på 18,8 miljoner, men fortfarande fler än 2019, då det skickades 14,5 miljoner. Idag går brevbärarna den sista rundan för att dela ut julkort och små e-handlade julklappar till landets alla hushåll innan jul.

Julkortsskickandet har minskat under en rad år, precis som andra typer av fysiska brev. 2020 var ett annorlunda år på många sätt, och för första gången på decennier ökade antalet skickade julkort stort. Även i år har intresset för fysiska julhälsningar varit stort.

– Vi skickar julkort för att visa omtanke och göra mottagaren glad, och det var tydligt att det blev extra viktigt ett år när vi inte hade möjlighet att träffas som vi brukade. Det är roligt att se att så många valt att ta sig tid i att visa att man tänker på nära och kära även i år, säger Agnes Karlsson, produktionsdirektör i PostNord Sverige.

Att skicka julhälsningar i form av julkort ligger svenskarna varmt om hjärtat, det visar också PostNords julkortsundersökning*. 60 procent tycker att det är ganska eller mycket viktigt att behålla traditionen. När frågan ställdes i november planerade fler än förra året att skicka fysiska julhälsningar, 55 procent jämfört med 49. Precis som tidigare år var det dock fortfarande fler som helst ville ha julhälsningarna i postlådan, 71 procent, än som planerade att skicka. Skälen till att vilja ha och vilja skicka julkort är dock desamma; det visar på omtanke och gör mottagaren glad.

- Trots digitaliseringen skattar vi fysiska hälsningar högt. Ett alternativ som kombinerar digitalt och fysiskt är tjänster där digitala bilder omvandlas till tryckta kort. Riktiga Vykort fick ett dramatiskt uppsving förra året till hela 1,3 miljoner, och det är roligt att se att volymerna ligger kvar på samma höga nivå, säger Agnes Karlsson.

*Om PostNords julkortsundersökning 
Undersökningen genomfördes av Kantar Sifo den 22-25 november 2021 bland ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning mellan 18-79 år. Undersökningen genomfördes med Kantar Sifos webbpanel.


Senast uppdaterad: 2021-12-23 07:46