Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2024-09-24 07:00

E-handeln visar på en positiv trend

E-handeln ökade med tre procent under årets andra kvartal jämfört med motsvarande period 2023. E-barometerns Q2 rapport 2024 pekar därmed på en långsam men positiv trend för e-handeln.

Efter några tuffa år ser hushållen mer positivt på sin ekonomiska framtid. När hushållens aktivitet ökar, följer e-handeln med.

- Vi ser en rörligare bostadsmarknad som gynnar bygg-, möbel- och heminredningshandeln men än har vi en bit kvar innan konsumenternas utrymme blir större. säger Marie Rudolfsson, Chef affärsområde Paket på PostNord Sverige. 

I E-barometern kan vi läsa att valfrihet är den viktigaste faktorn vid ett köp.  

- Valfriheten är avgörande för konsumenten i checkout. Sex av tio konsumenter tycker att leveransupplevelsen, att få välja hur varorna ska levereras, är det viktigaste. Detta gäller även val av leveransalternativ vid returer och vid betalning. Nära hälften tycker att det är viktigt att kunna välja mellan flera olika betalningsalternativ, säger Marie Rudolfsson.

Returer är en självklar del av köpresan, men är ofta en svår balansgång mellan kundnöjdhet och lönsamhet 28 procent av konsumenterna avstår ibland från att e-handla för att de inte vill betala returavgift.

Då allt fler svenskar e-handlar från utlandet analyserar vi hur returbeteendet påverkas och där vi ser att en hög andel av ”felköp” från utlandet aldrig returneras. Istället hamnar en större del än inhemskt köpta varor på second hand-marknaden.

- Apoteksbranschen ökar med 20 procent i det andra kvartalet. Kläder och skor ökar med 6 procent och Dagligvaror ökar med 5 procent. De två branscher som har det tuffast är Sport & fritid som minskar med 5 procent och Bygghandeln som minskar med 7 procent.

E-barometern innehåller också en intervju med Ellos Groups logistikdirektör Mathias Parkhagen som berättar om sitt arbete. I samarbete med Google beskrivs hur svenska e-handlare kan minska påverkan från störningar i leveranskedjan och minska returkostnader.

E-barometern vilar på statistik från e-handlare och konsumenter. Rapporten som utkommit varje år sedan 2006 finns tillgänglig här: https://www.postnord.se/foretag/foretagslosningar/e-handel/e-barometern/

Bilder


Senast uppdaterad: 2024-09-24 07:00