PostNord lanserar frimärksserierna Fikastund och Vattentorn
PostNord lanserar frimärksserierna Fikastund och Vattentorn. Serierna firar vardagens guldkant och de ikoniska landmärkena i det svenska landskapet.
– Vi hoppas att de här frimärkena ska inspirera människor att uppskatta den svenska fikakulturen och arkitekturen, säger Kristina Olofsdotter, chef för PostNord Frimärken.
Från fina konditorier till enkla taxifik där folk kunde mötas och koppla av – svenskens kärlek för fika har präglat landsbygd som stad. “Swedish Fika” är vad många i världen tänker på när de tänker på Sverige.
Fikat slog igenom på bred front på 1920-talet.med syjuntor och kafferep. Men en svensk fika år 2024 är inte densamma som för 100 år sedan. “Fikastund” är skapad av illustratör Beata Boucht, och utforskar hur den djupt rotade svenska fikakulturen utvecklats med tiden. PostNord vill lyfta den mångfald en fika kan representera.
– Det är en ära att få illustrera fikastunden på ett frimärke, att få utforska hur denna hundraåriga svenska tradition kan se ut och smaka idag! Jag ser det som en rolig utmaning att försöka föreviga vår starka fikakultur på ett samtida sätt, säger Beata Boucht.
Vattentorn började byggas under senare delen av 1800-talet när industrialismen tog fart. Att balansera miljontals liter vatten på hög höjd är en arkitektonisk utmaning. Vattentorn är ofta byggnadstekniska mästerverk och sevärda utflyktsmål.
Eva Wilsson är designern bakom serien. Illustratören Lasse Sjööblom, tidigare gravör på PostNord, har illustrerat. Frimärkena fångar vattentornen i fem svenska städer: Tullinge i Stockholm, Helsingborg, Emådalen i Dalarna, Sala och Örebro.
– Vattentorn är inte bara funktionella byggnader utan de är också viktiga landmärken. Att få illustrera dessa torn var en spännande utmaning, säger Lasse Sjööblom.
Frimärkserierna är ett sätt att lyfta sociala och fysiska kulturyttringar som finns runtomkring oss.
– Våra frimärken skapar uppmärksamhet och speglar samhället av i dag och våra traditioner. Vi hoppas att de här frimärkena ska inspirera människor att bjuda in till en fika och uppskatta vår arkitektur, säger Kristina Olofsdotter.
Båda frimärksserierna finns nu tillgängliga hos PostNords ombud och kan även beställas via PostNords webbutik. "Fikastund" med inrikes valör säljs i häfte om tio frimärken med fem motiv. "Vattentorn", också med inrikes valör, säljs i rulle med fem motiv.
Bilder
Senast uppdaterad: