Truls Möregårdh slår ett slag för julen med PostNord – uppmuntrar fler att skicka julkort
En ny undersökning från PostNord visar att majoriteten av svenskarna föredrar att få sina julhälsningar i brevlådan. För att hylla traditionen och inspirera fler att skicka fysiska julkort samarbetar PostNord i år med en av Sveriges mest folkkära idrottsprofiler, bordtennisstjärnan Truls Möregårdh, som fått i uppdrag att skicka en signerad julhälsning till över en miljon svenska hushåll.
I Sverige har vi skickat julkort sedan 1880-talet. Under 1990-talet skickades över 60 miljoner julkort varje år. Även om antalet har minskat sedan dess, i takt med att brevskickandet generellt minskat, visar undersökningar att viljan att få julkort fortfarande är stark bland svenskarna. Sex av tio (59 procent) av svenskarna uppger att de föredrar att få sina julhälsningar som fysiska kort i postlådan.
– Julkort är en älskad tradition i Sverige. Längtan efter att få en fysisk julhälsning är stor hos många. Även bland de yngre, som inte har vuxit upp med brevskrivande på samma sätt. Det handlar om att skapa en känsla av närhet och omtanke, något som känns särskilt viktigt under julen, säger Kristina Olofsdotter, chef frimärken PostNord.
För att inspirera fler att skicka omtänksamma julhälsningar samarbetar PostNord i år med bordtennisstjärnan Truls Möregårdh. Han har bland annat fått i uppdrag att sprida julglädje genom att skicka en signerad julhälsning.
– Att sprida glädje är en stor del av vad jag älskar med pingisen. Det stöd och kärlek som jag har fått av svenska folket har varit oslagbart. Samma känsla finns i att få en omtänksam hälsning till jul, även om jag måste erkänna att jag tillhör den generation som sällan skickar brev. I år blir det annorlunda! Det känns fint att få ge något tillbaka och jag hoppas att fler i min generation vill sprida julstämning genom att haka på traditionen att skicka julkort, säger Truls Möregårdh.
Truls, som nyligen tilldelades Anders Carlbergs minnespris i kategorin ”Årets unga förebild”, har blivit en älskad profil tack vare sina idrottsframgångar, men också för sin ödmjukhet och personlighet.
– Genom sina fantastiska internationella framgångar i somras gick Truls Möregårdh rakt in i svenskarnas hjärtan. Truls är omtanke och passion personifierad, och går hem hos både barn och föräldrar. Han är en sann förebild och vi är stolta över att ha honom som ambassadör för julkortstraditionen. Ett personligt julkort skapar en känsla av närhet, även på avstånd. Det är en liten gest som kan ha stor betydelse, säger Anna Forsberg, varumärkesansvarig PostNord.
Liksom tidigare år sätter PostNord upp röda julbrevlådor runtom i landet. I år blir det extra mysigt att posta sina julhälsningar – ett par hundra av brevlådorna är nämligen klädda som tomtenissar.
Undersökningen i siffror:
· Sex av tio svenskar (59 %) vill helst få sina julhälsningar via fysisk post. · 38 procent föredrar julkort med traditionella julmotiv, medan 22 procent helst vill ha julkort med fotografier.
· 57 procent planerar att skicka julhälsningar i år, främst till nära vänner, syskon, föräldrar och övrig släkt.
· 63 procent de unga (20–29 år) uppger att det är viktigt att behålla traditionen med julkort, vilket är fler än de i 30–49-årsåldern (58 procent)
· 12 procent av de som inte planerar att skicka julkort anger anledningen “Jag har ingen att skicka julkort till”
· 24 procent av de unga (20–29 år) tänker spara sina julkort livet ut
· Förra året, 2023, skickades 12,3 miljoner julkort
* Ungefär 1200 röda julbrevlådor sätts upp över hela landet, varav 200 i tomteklädsel. Se exakta platser på postnord.se/jul
Undersökningen genomfördes av PostNord den 8–12 november bland ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning mellan 20 och 79 år. Undersökningen genomfördes med Ipsos webbpanel.
Bilder
Senast uppdaterad: