Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
2025-02-18 07:00

E-handeln vänder uppåt – positiv trend efter två tuffa år

Efter två år av nedgång visar svensk e-handel tillväxt enligt PostNords E-barometer. Omsättningen för 2024 landar på 5 procent. Den första positiva helårssiffran sedan pandemiåret 2021 och den näst högsta omsättningen någonsin, 140 miljarder kronor. Ett tydligt kvitto på att konjunkturen nu vänder uppåt. Branschglidning, global handel och cirkulära aktörer präglar utvecklingen.

Fem branscher visar positiva tillväxttal. Apotek går fortsatt starkt och ökar mest av alla branscher med 20 procent följt av kläder och skor med en ökning på 6 procent. Möbler och heminredning som minskat sedan pandemin avslutade året starkt och visar en tillväxttakt på 4 procent.  

- E-handeln är en snabb konjunkturindikator. Att de flesta branscher nu visar positiva tal visar att konjunkturen är på väg att vända och att kapitaltunga branscher kan komma att följa efter om trenden fortsätter. Det är positivt för handeln, och ekonomin, säger Ylva Staszewski, t.f. chef affärsområde Paket på PostNord Sverige. 

Gemensamt för de branscher som går bäst är ett växande utbud med branschglidning mot skönhet – något som också återspeglas på topp 20-listan över konsumenternas favoritsajter. Apotea toppar listan för sjunde året i rad följt av Amazon och Zalando. En lista som i övrigt präglas starkt av 2024 års största trender, global och cirkulär e-handel. 

För första gången är tre cirkulära plattformar med på listan; Tradera, Vinted och Sellpy. Den globala handeln visas genom att de kinesiska lågprisjättarna Temu och Shein för första gången tar sig in på topplistan.

- Den gemensamma nämnaren är konsumenternas prismedvetenhet. Faktum är att nära varannan svensk e-handelskonsument handlat varor från utlandet under det senaste året och Kina ligger i topp. I gruppen kvinnor 50-64 år handlar så många som en av tre e-handelskonsumenter från Temu varje månad. Det blir en intressant utveckling att följa nu när konjunkturen vänder uppåt, säger Ylva Staszewski. 

E-barometern är Sveriges ledande rapport över svensk e-handel. Den har getts ut sedan 2006 och mäter svensk e-handel med data direkt från svenska e-handlare och en konsumentpanel bestående av 5 000 individer

Rapporten finns tillgänglig här:
https://www.postnord.se/foretag/foretagslosningar/e-handel/e-barometern/

PostNords e-handelsexpert, Jan Jakobson, kommenterar rapporten:

https://youtu.be/MdgBUYB97Ns

För ytterligare information kontakta:
PostNord Medierelationer, tel: 010-436 10 10, e-post: press@postnord.com

Bilder


Senast uppdaterad: 2025-02-18 07:00